Ruokavaliosuunnitelma seuraavaksi 10 viikoksi… Tai vaikka loppuvuodeksi!

20160117_192204[1]
Instagramissa olen nimimerkillä katrivee ja sinne tulee laitettua usein myös ruokakuvia!
Jahas… Olenko minäkin yksi niistä kymmenistä tuhansista, jotka aloittivat uuden vuoden jälkeen täysin herkuttoman elämän, bikinidieetin, bikiniFITNESSdieetin, superdieetin, hormonidieetin, ph-dieetin, konjak-kapselit tai jonkun muun vastaavan??
Ei, en ole. Hyvin todennäköisesti en tule enää koskaan aloittamaan elämässäni mitään ”tässä A4, syö siitä” -dieettiä. Ahdistaa jotenkin pelkkä ajatuskin liian rajoitetusta elämästä ja tiedän, että varmaan jossain vaiheessa heittäisin kuitenkin hanskat tiskiin kyllästyttyäni! Voin toki olla väärässäkin, koska mistäs sitä tietää jos vaikka joskus innostun osallistumaan bikinifitnesin mummosarjaan 😀 . Nyt en sitten tarkoita, etteikö tällainen tarkka ruokavalio voisi toimia, mutta ei nyt. Ei ainakaan tässä elämäntilanteessa. Mulla on kuitenkin olemassa itselläni tietoa ruokavalioasioista, joita voin soveltaa arkielämässä. En tarvitse varmasti ”makrojakaumia” onnistuakseni.

PIeniä suunnitelmia on kuitenkin ruokavalion osalta, joka kaipaa enää toteuttamista! Eli siis se helpoin vaihe heh heh! Treenit on aloitettu tällä viikolla ns. tosissaan (salitreeni), joten ruokavalionkin täytyy olla kunnossa. Ruokavalio on ihan keskeisessä roolissa, jotta jaksan pyörittää huushollia, maitoa tulee kunnolla vauvaa varten ja verensokeri pysyy tasaisena (ettei tulisi niitä keskipäivän ylilyöntejä kiireessä). Tietysti takaraivossa on vauvakilojen pudottaminen, enkä sitäkään kiellä. Mulla on vielä noin 5kg ns. ylimääräistä läskiä, jotka aion pudottaa tässä kevään aikana pois kasvattaen samalla lihasmassaa (jos kaikki menee kuten haluaisin). Ei olisi yhtään hassumpi idea olla elämänsä kunnossa 33-vuotiaana, kahden lapsen äitinä ja näkemättä nälkää!aamupala3 (1 of 1)

Tärkeintä ruokavaliossani tulee olemaan se, että se on niin helppo toteuttaa, että homma ei mene plörinäksi heti parin päivän jälkeen! Kuten sanoin, niin en todellakaan tässä vaiheessa halua sitoutua mihinkään todella tarkkaan ja rajoitettuun, vaikka toki ulkopuolisen valmennuksen aloitus kävi jossain vaiheessa mielessäni (puhtaasta mielenkiinnosta tosin). Loppujen lopuksi haluan kuitenkin tehdä asiat omalla tavallani – mutta silti tavoitteellisesti!

Raskaus ja synnytys muuttaa vartaloa ja sille pitää antaa aikaa palautua koitoksesta! Minusta ei kannata ottaa treenin suhteen välttämättä mallia, koska jokainen etenee omaa tahtiaan ja osa palautuu vielä kuukausia synnytyksen jälkeen. Itse olen todella iloinen, että pääsen treenaamaan vaikka vielä viikkoja menee, että voin painaa 100 lasissa salilla tai lenkkipoluilla! Kroppa ei ole vielä siihen valmis. Ruokavalion muuttaminen parempaan suuntaan on kuitenkin juttu, jonka voi tehdä aina, oli sitten synnyttänyt tai ei! Siitä hyötyy äiti ja lapsi ja se on helpoin tapa päästä myös raskauskiloista, jos niitä on.
Olen pystynyt muuttamaan viimeisen puolen vuoden aikana joitan asioita hyvään suuntaan ja jotkut asiat kaipaavat taas muistutusta ja tsemppaamista. Lihan vähentäminen ja kasvisten lisääntyminen aterioilla entisestään ovat juttu, joista olen eniten innoissani! Vaikka kasvissyöjäksi en meinaa missään vaiheessa täysin alkaa, niin punaista lihaa maksimissaan kerran viikossa taitaa olla aivan sopiva määrä. Sen tilalle tulee kalaa, papuja, vihreitä vihanneksia ja kananmunia.aamupala2 (1 of 1)

Ne asiat, joissa aijon seuraavan 10 viikon aikana todella tsempata, ovat iltapäivät (jolloin yleensä kärsin makeanhimosta), veden juominen (nyt on taas tullut juotua hieman liikaa mehua ja pepsimaxia), sekä mahdollisesti uudestaan gluteenittoman ruokavalion kokeileminen. Tätä asiaa mä työstän ihan joka päivä mielessä ja nyt kun iho on ihan karseassa kunnossa pakkasen takia, niin olen melkein valmis kokeilemaan mitä tahansa (paitsi antibiootteja on turha ehdottaa). Uusille lukijoille tiedoksi, että olen ollut viime vuodesta puolet gluteenittomana ja ainakin koitan kovasti todistella itselleni, että se rauhoitti allergisia reaktioita. Kirjoittelen atopiasta vielä enemmän ensi viikolla ja tätä ongelmaani koskien mua on haastateltu myös maikkarin nettiin ilmestyvään juttuun.

10 viikon (tai miksei koko loppuvuoden) ruokavaliosuunnitelma näyttää tältä:

  • Punaista lihaa maksimissaan kerran viikossa, broileria vähemmän kuin aikaisemmin (vielä syksyllä sitä meni lähes päivittäin).
  • Kasviksia joka aterialla, hedelmää 1-2krt päivässä.
  • Päivittäinen smoothie viherjauheella tuunattuna!
  • Ei makeaa klo.12-18 välillä!!! Jostain syystä mulla ei niin iltaisin edes tee mieli makeita herkkuja…
  • Gluteeniviljojen välttelyä ja ruisleivän tilalle jotain muuta (mahdollisesti itse tekemää luontaisesti gluteenitonta leipää, riisikakkuja tms).
  • Veden juonnissa skarppaus! Mehun vaihtaminen vedeksi ja light limsoja vain viikonloppuisin!
  • Ruokien preppaus 3*viikossa niin, että päivisin on helppo ottaa vauvan kanssa kotona ollessa ruoka jääkaapista ja työntää mikroon.
  • Runsaasti hyviä rasvoja avocadosta, pähkinöistä, siemenistä ja lohesta. Rasvaa myös aamupalalla, jotta nälkä pysyy poissa iltapäivään asti.
  • Muistan ihan joka päivä ottaa vitamiinit, eli aamulla aamupalan jälkeen sinkki ja monivitamiini, sekä iltaisin ennen nukkumaanmenoa omega-3, magnesium sekä d-vitamiini.
  • Säännöllinen ruokailurytmi, tosin tämä asia on aika hyvin selkärangassa, koska olen kova tyttö syömään 🙂 …

Kuinkas moni teistä lukijoista on aloittanut uuden vuoden jälkeen jonkun uuden ruokavaliokokeilun tai koittaa muuten vain karistaa kiloja ruokavalion avulla?

fityoutoo

9 vastausta artikkeliin “Ruokavaliosuunnitelma seuraavaksi 10 viikoksi… Tai vaikka loppuvuodeksi!”

  1. Hep! Täällä aika sama meininki ruokavalion suhteen, tosin leivästä en luovu! 🙂 Mulla myös raskauskiloja vielä pudoteltavana tässä kevään aikana, mutta pikkuhiljaa järkevän ruokavalion ja treenien avulla! Nyt tuntuu siltä, että hommassa on vähän päästy alkuun ja on hyvä fiilis jatkaa! 🙂

    • Kiva että on muitakin samoilla linjoilla 🙂 ! Kiva kuulla että oot onnistunut ruokavalion kanssa vaikka apuna ei ole mitään tiukkoja grammamääriä. Toki imettäessä kilot lähtee helposti muutenkin, jos ei ihan vallan mussuttele pullaa ja pitsaa… Mutta itse tähtään energiseen oloon ja kevyeen oloon!

  2. Moi, mulla on myös paha atopia ja alkuvuodesta lähti gluteeniton kokeiluun! Ihotautilääkärin mielestä ihan turhaa edes yrittää, mutta itse aion silti kokeilla ja toivoa ihmeparantumista. Tai edes oireiden vähentymistä. 😀 Mielenkiinnolla siis odottelen sun postausta ihosi kunnosta + tota maikkarin haastattelua! 🙂 Saanko kysyä, vaikuttiko raskausaika ihottumaan millään tavalla?

    • Raskausaikana iho on mielestäni ollut paljon rauhallisempi mitä nyt imettäessä. Eli kyllä hormonit vaikuttaa, mutta miten – siitä ei kyllä saa selvää!!
      Mullekin ihotautilekuri sanoi, että gluteeniton voi auttaa tai sitten ei. Katsotaan nyt miten tää gluteeniton + maidoton toimii.

  3. Minä aloitin ”herkuttoman” ajanjakson uudenvuoden jälkeen, sääntönä on että jos pääsen ravintolaan saan syödä mitä haluan ja kahvilassa saa myös ottaa mitä haluaa. Minulla on poika 1v3kk ja odotan tyttöä rv37+4 eli jos jollain konstilla pääsen jonnekin jossa herkkuja myydään niin saan hyvällä omallatunnolla niitä syödä 🙂
    Kotiruokaan olen päättänyt panostaa lisäämällä kasviksia joka ruualle. Omaa urakkaani olen helpottanut valmistamalla ”raakapakasteita” eli ruokia jotka ovat uunivalmiita foliovuoissa pakastettuna. Olen tehnyt myös hedelmäsoseita minigrip pusseissa pakkaseen joita voi mätkiä blenderiin esim rahkan kanssa = nopea smoothie.
    Kauramaitoa haluaisin tehdä itse ja kokeilla mutta ajatuksena on etten imetyksen aikana välttelisi mitään ruoka-aineita että vauvan elimistö tottuu mahdollisimman monipuoliseen evääseen.

    Toivottavasti atopia helpottaa!

    • Oi sulla on enää ihan lyhyt aika h-hetkeen, tsemppiä kovasti!! Ei varmaan ole pian liikee vapaa-aikaa :D!
      Nuo raakapakasteet onkin muuten superhyvä idea, miksi en ole itse keksinyt?? Saa tavallaan uunivalmista ruokaa mut puolet nopeammin, todella hyvä vinkki!

  4. Mulla on ekana suunnitelmana palata takaisin omaan normaaliin ruokailutyyliin ja rytmiin, mikä meni joululoman myötä täysin sekaisin. Sen kyllä tunnen kropassakin ja olo on ihan kauhea… Tuli täydellinen esimerkki siitä että vaikka onkin jossain muualla niin siitä omasta totutusta ruokarytmistä pidetään jatkossa kiinni enkä enää palaa vanhaan syödään sitten joskus rytmiin.

    Tästä aion pitää jatkossakin kiinni, vaikkakin ruokailut vaihtuvat kolmeksi kuukaudeksi erilaiseksi, koska olen menossa vaihtoon. Tosin vaihtomaassani on aika merenelävä painotteinen ruokavalio, joten siinä suhteessa muutosta tulee parempaan.

    • Oi kuulostaa ihanalta, siis sekä vaihto että toi ruokavalio. Jonnekkin lämpimään?
      Etkä varmasti ole ainoa jolla joulu sekoittaa pakkaa… On liian monta välipäivää siinä herkutella :). Siinähän se viikko sitten helposti vierähtääkin!Mutta kuten sanoit, niin kyllä sen sitten ikäväkyllä myös yleensä tuntee nahoissaan….

  5. Mä otin vastaan vegaanihaasteen, joka on ollutkin yllättävän helppo ”haaste”. Olen ollut 12vuotta kasvissyöjä ja jotenkin kuvitellut,että vegaanius on vaan todellisille ituhipeille ja jotain semmoista johon en aio ryhtyä. Mutta luulen, että tämä on uuden loppuelämän alkua 😉 Vegaaniudessa on se hyvä puoli, että sillä syyllä on helppo kieltäytyä makeisista (suuri osa sisältää liivatetta) ja leivonnaisista (maitoa ja munia). Ja tavallaan vahingossa olen siis vähentänyt herkuteluakin vaikka se ei ollut pää pointti 🙂

    Osaatko neuvoa tiiviistii, kun musta tuntuu että treenaan kyllä mutta lihakset ei kasva ja jos syön enemmän niin se kertyy vain rasvana ja on turvonnut olo, joten päädyn aina sitten kuitenkin keventämään syömistäni. Miten pitäisi edetä jos haluaa lihaksia mutta ei läskiä? Tiedän, että voi olla vaikea neuvoa kovin yleispiirteisesti 😛

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta