Ruokavinkkejä ja ideoita!

Nykyään mä kuulen aika usein, että kaikki hyvä on ns. kiellettyjen listalla ja niitä terveellisiä ruokia ei keksi ja niitä on hankala valmistaa. Kaikki ne ”perinteiset” ruoat, joita syötiin ennen hyvällä ruokahalulla, onkin nykyään epäterveellisiä. Nakkikastike, lasagne, spagetti, makaronilaatikko, kalapuikot ym. Mähän elin pari vuotta teiniyden syvimmissä aalloissa vain maksalaatikolla ja lihaperunasoselaatikolla, joita mun vanhemmat kädet pystyssä kantoi kotiin. Ja silti, SILTI musta on tullut jotakuinkin normaali ihminen. Voi tosin olla, että en voisi ihan niin hyvin kuin nykyään pelkällä eineslaatikolla. Toi lihaperunasoselaatikko varsinkin on varmaan ravintoterapeutin pahin painjainen… Ja hei, kuka opiskelija ei olis syönyt kalapuikkoja!

Mua ärsyttää, kun nykyään joka asiassa mennään äärilaidasta toiseen. Todella moni PT-asiakas tai muuten vain ruokajuttuja kyselevä sanoo jo heti aluksi, että mä en sitten pysty syömään pelkästään kanaa ja parsakaalia. Well hello, ei ole mitään kanan rintafileen ja ranskalaisten välissä :D.
– Fitnessfanaatikko, dieettaaja tai ”superdieettaaja” syö kanan rintafilettä.
– Normaali, terveydestään kiinnostunut ihminen syö joskus kanan rintafilettä, mutta joskus esim myös hampurilaisen.
– Terveydestään vähät välittävä ihminen syö pelkän hampurilaisen.

moses_hamppari2
Söin viimeksi hampparin Israelissa Moses-nimisessa mestassa. Suoraansanottuna en oikein tykkää hamppareista – ei siksi etten pitäisi välttämättä roskaruoasta, mutten pidä juurikaan jauhelihapihvistä. Usein hamppari on mun makuun ihan liian kuivaa ja sinne pitää hölvätä hirvee määrä niitä sooseja ennenkuin se maistuu miltään. Tossa hampparissa oli joku erikoinen minttupikkelssi sisällä.

On joo toki ihan totta, että esim makaronilaatikko ei ravintoarvoiltaan ole mikään kuningasruoka (varsinkaan valkoiseen makaroniin tehtynä!) koska se sisältää pitkälti vain hiilihydratteja ja hyvin vähän proteiineja. Lisäksi se ei sovi pupulle, koska siinä ei ole (ehkä sipulin rippeitä lukuunottamatta) yhtään kasviksia. Ja sitten pitäisi jaksaa vääntää kylkeen se salaatti…mutta jaksatko vääntää? 
Mä itse olen taas viimeiaikoina syönyt vähemmän salaattia ja tehnyt enemmän kasvispainotteisia ruokia. Tämä on varmaan vähän kausittaista (ja riippuu paljon sesongistakin!). Parsaa syön melkein viitenä päivänä viikossa, koska se on höyrytettynä niin hyvää. Kaikki ristikukkaiset kasvikset kuten parsa ja kukkakaali ovat muuten ihan superterveellisiä, mutta usein niitä keitetään niin paljon, että kaikki vitamiinit liukenee sinne keitinveteen. Kannattaa siis höyryttää tai ostaa Lékué.
Kirjoitin tässä taannoin, miten hankala on välillä saada sitä puolta kiloa täyteen päivässä ja jos ruoka on pelkkää makaronia ja jauhelihaa, niin toki se on entistä hankalampaa. Lisäksi painoa pudottavalle en suosittele makaronia ja riisiä kuin ehkä maksimissaan desin kerrallaan ja sekin olisi hyvä syödä treenin jälkeisellä aterialla, jolloin se menee – karrikoidusti sanottuna suoraan hauikseen. Jos treeniä taas tulee kymmenen tuntia viikkoon, niin kyllä sitä hiilihytraattia (kuten Jutta G sanos :D) voi olla siellä lautasella ja välillä voi vetästä muutaman riisipiirakan ja pullan ilman omantunnon tuskia.

sushi
Mun aivan lempiruokaani on sushi. Ei tosiaan mikään terveyspommi ole sekään…

Meillä tulee nykyään ostettua kaupasta aina samat ainekset ja vasta kotona päätetään mitä niistä vois tehdä, mutta joskus kokeillaan jotain uutta raaka-ainetta. Hurri oli jo pitkään halunnut Osso Buccoa ja tänään hän sitten toteutti toiveensa! Älkääkä välittäkö jos ei sano yhtään mitään, oli mullekkin tuntematon suuruus tämä ruoka. Niinkin monimutkaiseksi ruaksi paljastui, että heitetään vehnäjauhossa, suolassa ja pippurissa pyöritellyt liha”klöntit” (nautaa, jossa luu mukana) pannulle, muutama pyöräytys, pataan ja rehut (porkkana, palsternakka, sipuli, paprika ym) perään ja lihalientä ja tomaattipurkkihässäkkä. Meillä on kotona aika laaja maustekokoelma ja sieltä löytyi myös vaaditut mausteet, kuten timjami, rosmariini, laakerinlehti ja persiljaa oli tuoreena. Niin ja paljon valkosipulia!! Keitettiin potut siihen kaveriksi ja kyllähän se maistui loistavasti! Tämän kuuluisi kai olla uunissa jopa 4h eli aivan tosi nälkäisenä tätä ei kyllä kannata tehdä, mutta loistava ruoka jota ei tarvitse käännellä eikä väännellä! Ja kasviksia tuli tuossa runsaasti mukana. Padassa syntyy myös kätevästi koko joukko muitakin terveellisiä ruokia, koska naudan tilalle voi laittaa vaikka kanaa, sipulia, paprikaa, herkkusieniä, persikanpaloja, kanalientä ja koskenlaskijanokareita! Ei voi tulla kuin hyvää!

osso_bucco

Toinen mun aivan all time favorite on uunijuurekset rosmariinilla maustettuna (rakastan rosmariinia!). Tähän voi teikaista sitten kylkeen vaikka ne ”maailmankuulut” kanan kuivat rintafileet, mutta jos ei tykkää kuivasta, niin valuttaa päälle valkosipuliöljyä, suolaa, chiliä ja pippurisekoitusta. Tässäkin on vaatimustaso ihan huippuluokkaa, eli vaativammaksi vaiheeksi voidaan katsoa se broiler-rasian avaaminen, jossa se muovi joskus ikävästi lähtee vain suikaleina pois ja voi joutua käyttämään voimakeinoja.

Jos ei tykkää seistä, niin kannattaa joskus kokeilla purjoseitä kermaviilikastikkeessa. Siinä sei sulatetaan pannulle, laitetaan mukaan runsaast purjoa, purkki kermaviiliä ja pieni loraus kermaa, sitruunapippuria, mustapippuria ja suolaa. Se sei siis hakataan sellaiseksi pieneksi siinä pannulla. On muuten perunamuusin kanssa ihan älyttömän hyvää!!! Viimeinen ruokavinkki jonka voisin antaa on tietysti lohikeitto! Mä en kehtaa myöntää, mutta joskus ostan niitä valmiiksi styroksalustan päälle kelmutettuja ”tuoreita” keittovihanneksia, niin ei tarvi ostaa koko kilon painosta lanttua tai palsternakkaa :D. Mua nauratti joskus, kun katsoin neljän tähden illallista, niin se aivan hiton komea TV-kokki haukkui sen kilpailijan pystyyn, joka käytti niitä valmiiksi pakattuja vihanneksi. No, anyway. Kannattaa sitten ostaa jotain muuta kuin kasvatettua lohta. Itse suosin Norjan lohta – se lienee niistä pahoista se vähiten pahin.

sei

Eilen me muuten tehtiin leffaillan kunniaksi vietnamilaisia riisipaperirullia! Nää on yksi mun lempiruoista, vaikka ulkoasultaan eivät aivan vastaakkaan lähi-luomukaupan myymiä…Ovat vaan kotona tehtyinä n.10 kertaa edullisempia! Kannattaa kokeilla!!!

vietnamilaiset_rullat

– 

fityoutoo

9 vastausta artikkeliin “Ruokavinkkejä ja ideoita!”

  1. Minä rakastan vietnamilaisia kevät/kesä/riisipaperirullia (miksi niitä nyt haluaa kutsuakaan). Ne on aika helppoja tehdä ja todella hyviä! Rapujen sijaan laitan tofua, koska olen kasvissyöjä ja muutenkin vaihtelen täytteitä. Olen tehnyt niitä myös ilman nuudeleita ja myös tämä versio toimi hyvin.

    • Nää todellakin on aivan mielettömän hyviä ja kuten sanoit, niin helppo (joskin toki hieman työläs) tehdä. Mutta työläys on ihan samaa luokkaa kuin esim. tortilloilla; Kasvikset täytyy pilkkoa ja proteiini niihin valmistaa. Tällä kertaa keitin kastiketta vähän kokoon, koska se jää tosi luiruksi muuten. Tossa paperipakkauksen mukana tuli myös ihan tavallista sweetchilikastiketta, joka siitä tykkää. Sopii myös ihan hyvin noiden kanssa! Nää maksaa tossa meidän lähiluomukaupassa muuten 12,90/4kpl, tosin täytteissä on esim. ankkaa ja lohta..

    • Moikka! joo kyllä käytän nykyään melkein joka treenin jälkeen. Käytän Star Nutritionin protskua jotka olen saanut Fitnesstukusta ja joskus toki jotain muutakin. Ja ihan juomana otan! Joskus laitan prodejauhetta myös smoothieen.

  2. Hei,

    Haluaisin vain kertoa, että myös Norjan lohi on yhtä lailla kasvatettua, kuin kotimainen kirjolohikin (ks. http://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/09/17/mista-lohi-tulee-kalatiskiin). Sen sijaan taas myynnissä oleva ”villi” lohi on lähes poikkeuksetta uhanalaista Itämeren lohta, joka on se pahin mahdollinen vaihtoehto ostaa. Itse kannustaisin suosimaan herkullisia mutta aliarvostettuja kotimaisia kalalajeja, kuten ahventa, siikaa ja muikkua.

  3. No nam! Ite tykkään älyttömästi kokkailla eli ruuanlaitto ei mulle ole mikään mörkö tai vastenmielinen asia. Hyviä vinkkejä helppoihin ja terveellisiin ruokiin on netti, lehdet ja töllötin täynnä. Ei muuta kuin rohkeasti kokeilemaan. Laitas noiden rullien ohje! Pakko päästä testaamaan, näyttävät tosi herkullisilta 🙂

    Mä muuten teen nykyään makrulootan ns bodyversiona eli täysjyväpastaa 400g ja jauhelihaa tuplamäärä, tulee roteiinia 😀 mukaanhan sinne voi helposti viskata vaik porkkanaraastetta tai mitä tahansa vihanneksia ja hyvää on 🙂

  4. Taidat kuitenkin syödä parsakaalia? Parsaa saa aika huonosti tällä hetkellä, ainakaan tuoreena. 😉

    Meidän perheessä kasviksia, marjoja, hedelmiä menee helposti kilo per nuppi (minä&mies), ruoan kanssa aina valtavat salaatit jne. Mut nyt kun on muksu, joka opettelee itse syömään eikä tosiaankaan voi kahdella hampaallaan syödä puolta lautasellista salaattia ja siihen päälle kokonaista porkkanaa, niin on opeteltava tekemään ruokaa, jossa on ne kasvikset mukana. Kana-kasviswokki on meidän suosikki: kanasuikaleet, porkkanaa, paprikaa, vesikastanjaa, sipuleita ym kaksinkertainen määrä kanaan verrattuna. Chiliä, vähän soijakastiketta, hunajaa, sitrusmehua (appelsiini-kin käy), chilikastiketta. Ei välttämättä kaipaa riisiä tai nuudelia.
    Sitten olen huomannut, että melkein joka ruokaan voi laittaa joko pakastemaissi, -pinaattipussin tai pari omenaa/päärynää.

  5. Näkisitpä paikallisten ruokatavat täällä Saksassa 😀 Joka päivä syödään hitosti leipää, pastaa ja perunaa eri muodoissaan, varsinkin ranskalaisia, kaikki mahdollinen sushiin saakka leivitetään, juustoissa normaali rasvaprosentti on väh. 50, ainoa kerma on vispikerma… Yliopistoruokalassa ei juuri salaattia nähdä, ja jos nähdään, se on upotettuna salaatinkastikkeeseen. Normaali yliopistoruokailun lounas on makkara, ranskalaiset ja majoneesi, jota on tarjolla joka päivä. Ja tietty suklaata ja kaikenmaailman leivoksia kuuluu runsain mitoin.

    Kaikista hauskinta tässä touhussa on, että saksalaiset on varsin hoikkia – näppituntumalta sanoisin jopa, että hoikempia kuin suomalaiset. En ole vielä aivan selvittänyt, mikä näiden ihmisten salaisuus on, mutta epäilen sen olevan ruoasta nauttiminen ja kohtuullisuus. Niinkuin ranskalaisilla, välillä nautitaan ja välillä kiristetään vyötä.

    • Ehkäpä erilainen geeniperimä ja parempi hiilareitten sietokyky? Tuskin sitä voi muu selittää! Ei vaan täälläpäin :D…Kyllä mullekkin munkit ja viinerit maistuis! Suklaasta puhumattakaan!!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta