"Saisiko neidille olla yksi fytoplankton?"

”Mieluummin ottaisin lihiksen lenkillä ja kaikilla mausteilla!”


Ihminen on mitä syö, sen tietää jopa naapurin Pirjo. Tästä yritän muistuttaa myös itseäni, koska olen viikon verran ellellyt täällä kesämökillä aikamoisessa pellossa! Normaalin päivärytmin (ja treenirytmin) puuttuessa ruokailu on…no ei nyt ihan painokelvotonta sentään, mutta minunhan pitäisi elää tyyliin ”syö niinkuin opetat”! (Hamppareita mussuttava pyllerö PT onkin varmasti jokaisen asiakkaa toiveissa…)  Myös vettä on tullut juotua aivan liian vähän. Normaalisti koitan juoda ainakin 3-4L päivittäin. Nyt olen juonut hädintuskin pari litraa…Shame on me! Vanhempani ovat aikamoisia herkkuhiiriä(isäni varsinkin, tosin laiha herkkuhiiri…) ja äitini on varustettu peripohjoiskarjalaisella ”ota ota ota”-mentaliteetillä. Tässä pirtissä ei pullat lopu, jos joku on varma niin se! Harmi vaan, että meikeläisen tapauksessa sen pullan tie vie suoraan ruoansulatuksesta sisäreisiin!
Meillä terveellinen elämä on tullut jo kotoa, mutta ruokalutottumukset ovat vanhasta liitosta; Ei eineksiä, ei kevyttuotteita ja kaikki pitää olla ehdottoman tuoretta! Äiteen mielestä mustikka ja tyrnimarja on oikeita superfoodeja, eikä hän paljon mulpereista perusta. 



Superfoodit ovatkin aika mielenkiintoinen aihe. En itse ole todellakaan mikään ”foodispecialisti” ja johtuu varmaan siitä että olen a)huono ostamaan jotain minulle entuudestaan täysin outoa tuotetta ja b)en halua ehdoin tahdoin syödä mitään epämiellyttävän makuista VAIKKAKIN se olisi superterveellistä. Maailmassa on niin paljon hyvänkin makuisia juttuja, jotka ovat kaikenlisäksi terveellisiä!
En kuitenkaan epäile, etteikö superfoodeilla olisi tehoa. Itse käytän jotain tiettyjä juttuja, joita kai ainakin jollain tasolla voi superrouoaksi kutsua; Steviaa, MSM-jauhetta, kylmäpuristettua kookosöljyä, puhdistamatonta merisuolaa, psylliumia ja ennen raskautta käytin myös spirulinaa (jauhettua merilevää). Nämä olen todennut käteviksi ja helpoiksi arkikäytössä. Nokkosjauhe ja pakurikääpä voisivat olla sellaisia, joita tekisi mieli vielä kokeilla. Nokkonen nyt ei ole mikään uusi juttu ja sitähän saa tuolta puskista itsekin aika vaivatta. Sen sijaan gojimarjat ja cacaonibsit eivät menneet listan kärkeen. Myös maca-jauheen maku epäilytti.


Mä en itse kuitenkaan ole ollut koskaan mikään äärilaitojen ihminen, vaan lähinnä kultaisen keskitien kulkija. Se, että mä eläisin ainoastaan raakaruoalla ja kävisin juomaveteni jostain lähteestä kuulostaa aika kaukaiselta ajatukselta. Kaikkeen tottuu, sehän on selvä, mutta ei mulla ole näillä eväilläkään ollut mitään valittamista ja hanavesi kelpaa.
Tähän joku ruokahifistelijä tietysti sanoisi, että mulla ei ole hajuakaan mihin sf’ääreihin ihminen voi päästä pelkkiä supersieniä syömällä. No se on kyllä totta. Mutta jätetäänpä ne tällä kertaa välistä.

Epäilyttäviä sieniä… Maistuuko?



Mä en koskaan jaksa lakata ihmettelemästä kahta asiaa; Ensimäinen on se, että miten paljon voi olla kaikenlaisia ruokavalioita! On hormonidieetti, PH-dieetti, karppaaminen, ketoosi-dieetti, raakaravinnolla elävät, luolamiesdieetti(paleo), viljaton, maidoton, vege… Niitä on ihan mielettömästi!
Ja sitten on se toinen asia. Miten ihmiset on kuitenkin vieraantuneet normaalista terveellisestä syömisestä niin onnistuneesti?
Oikeastaan noista em. ruokavalioista mua kiinnostaa maidoton ja viljaton ruokavalio. Olen (taas) pahasti koukussa maitoon ja voisin juoda sitä ihan litratolkulla. Rahkaa rakastan, joten ehkäpä kokeilisin pelkästään hapanmaitotuotteita. Maidon juontikin on tottumiskysymys, enkä usko alkuunkaan, että ihminen tarvitsee edes välttämättä maitoa.
Myös viljaton elämä olisi kokeilemisen arvoinen. Sitäkin kun voi kokeilla sovelletusti, eli kuten keliaatikot, voisin kuitenkin syödä kauraa (puuron takia, puuro is best!).

Paleodieetissä syödään sitä, mitä Eikka Esi-isäkin olisi keräillyt luonnosta. Dieetillä voi siis syödä vaikka  leijonaa!

Harva tietää oikeasti, minkälainen ruokavalio itselle sopii. Moni ei edes viitsi kokeilla, vaan syö lähinnä sitä mitä kärryyn sattuu putoamaan tai puoliso kantaa marketista. Itse kuitenkin aina mietin, että voisinko voida VIELÄ paremmin? Mitä pitäisi lisätä tai vähentää, että kroppa toimisi VIELÄ tehokkaammin?
Herkkulakkohaaste (johon edelleen saa ja kannattaa ottaa osaa!) tulee siinä mielessä hyvään saumaan, että se on mahtava hetki karsia omasta ruokavaliosta myös muut ”ei niin tarpeelliset” ruoka-aineet pois. Sen aijon itsekin tehdä! Maailmassa on niin paljon hyvää suuhunpantavaa ilman, että sen tarvitsisi olla suklaatäytteistä tai rasvassa keitettyä :). Ihan mahtavaa, kun kohta meillä on pakkasessa 10L mustikoita ja huomenna käyn keräämässä mansikat. Sitten kypsyykin omput ja niistäkin tekee omat kunnolliset hillot talven varalle. Mun osalta jäävät ainakin hyllyyn ne maailman toiselta puolelta raahatut ihmejuuret ja muut maailman mullistavat jauheet.

Herkkulakkohaaste is here soon!!!
fityoutoo

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta