Salihommia ja vetoremmien testausta!

Jostain syystä mulla meni perjantaihin asti, ennen kuin olin täysin toipunut aikaerosta. Miten se onkin tähän suuntaan niin paha? Olin tiistaista torstaihin ihan raato ja väsyneenä tuntui, että suunnilleen koko maailma oli kääntynyt mua vastaan 😀 ! Mä huomaan olevani liian väsynyt siitä, että mun ajatukset jotenkin ”tummenee” ja mietin liikaa syvällisiä.
Luojan kiitos perjantaina olin taas takaisin maanpinnalla ja energisenä! Tästä sameasta alkuviikosta johtuen vedin omat jumpat läpi mutta en oikein jaksanut raahautua salille sen kummemmin, kuin vasta eilen tekemään jalkatreenin.

Lauantaina meillä oli kolmas kimppatreeni ja tällä kertaa kotisalillani Malmin Eastbodylla. Mä tykkään hirveästi vetää näitä treenejä ja meininki on mukavan intensiivinen – siis ihan erilainen kuin ryhmäliikunnassa! Sen lisäksi haluan toimia salitreenin suhteen jonkinlaisena sanansaattajana, koska edelleen on tosi paljon niitä naisia, jotka eivat uskalla treenata salilla! Homma tuntuu liian monimutkaiselta ja erilaiset laitteet vaikuttavat ehkä pelottavilta. Moni myös pitää kuntosaleja nykyään liian pintaliitomestoina, joihin tullaan tuijottamaan ja arvostelemaan muita sadanviidenkympin uutuustrikoissa ja hiustenpidennykset valtoimenaan. No, homma nyt ei ihan näin mene – siis ainakaan niillä saleilla joissa itse käyn! Vaikka EB:lläkin treenaa aika paljon tyttöjä (ja myös erittäin kova treenaavia tyttöjä) niin silti meno on mukavan rento ja kaikenlaisia ihmisiä näkee!

kyykky3 (1 of 1)

Mulla itsellä oli silloin saliharrastuksen alussa eräs hyvä tuttu, joka autteli mua tekniikoissa. Tai oikeastaan useampikin. Myös siskoni mieheltä olen saanut paljon hyviä vinkkejä, joka on entinen voimannostaja! Esim kyykky ja maastaveto on sellaisia liikkeitä, että jos haluat niissä kehittyä (eli siirtyä eteenpäin siitä kymmenen kilon pumppitangosta) niin tekniikan JA liikkuvuuden on oltava kondiksessa. Olen nähnyt salilla jos jonkinlaisia, toinen toistaan erikoisempia yrityksiä nostaa aivan liikaa painoa aivan virheellisellä tekniikalla. Sen lisäksi kannattaa opetella saamaan hyvä tuntuma sinne lihakseen pienemmälläkin painolla. Esimerkiksi jos et saa suorinjaloin maassavedossa hyvää tuntumaa takareiteen kepillä, niin miten painon lisääminen siihen auttaa? Toki rasitus lisääntyy kun paino lisääntyy, mutta kyllä sulla silti täytyy olla ajatus treenattavassa lihaksessa vaikka painona olisi pelkkä keppi!

kyykky (1 of 1)

taffer2 (1 of 1)

Lauantaina käytiin siis läpi treeniohjelman kokoamista esimerkein, liikkeiden valintaa sekä tietysti itse tekniikoita. Testattiin alussa myös vähän liikkuvuutta, joka on etenkin kyykyssä todella tärkeä asia. Jäykkää kroppaa kun ei saa pakotettua hyvään asentoon ilman raajojen irroittamista 🙂 . Lauantai-aamupäivä oli salilla sopivan rauhallinen treeniä ajatellen ja aika meni ihan hujauksessa! Kaksi tuntia on aivan minimiaika tuohon ”infopläjäykseen”, koska asiaa on paljon ja haluan neuvoa myös henkilökohtaisesti.
Annoin kimppatreeniläisten kokeilla myös uusia Tafferin vetoremmejä*, jotka ovat olleet mulla nyt noin kuukauden testissä! Aikaisempiin treenisuojiin verrattuna nämä ovat siis ihan täysveriset vetoremmit ja olen ollut näistä todella innoissani! Käytän vetoremmejä usein asiakkaiden kanssa, kun liikutellaan jo hieman isompia rautoja ja näppivoimat eivät enää riitä; Verrattuna perinteisiin pötkömallisiin remmeihin näissä on aivan älyhelppo kiinnitysmekanismi ja remmit saivat kovasti kehuja myös kimppatreeniläisten keskuudessa!
Nyt kävi sitten niin, että vanhat vetoremmit saivat siirtyä pois tieltä näiden uusien remmien edestä. Vaikka itse sain nämä remmit ilmaiseksi, niin voi suositella näitä erittäin lämpimästi silti. Et varmasti pety kun satsaat näihin (tuossa sivubannerissa on linkki kauppaan, josta voit tilata vetoremmit -10% alella!)

vetoremmit1 (1 of 1) kulmis (1 of 1)

Remmejä voi käyttää kaikissa sellaisissa liikkeissä, joissa näppi- ja puristusvoima on koetuksella! Aivan ehdottomat ne ovat esim. maastavedossa, kulmasoudussa ja ylätaljassa! Vetoremmien kanssa sormia puristetaan vain kevyesti ja paino tulee enemmän ranteelle. Näin ollen voit treenissä keskittyä täysin siihen lihakseen jota treenaat puristamisen sijasta.

ryhmäkuva (1 of 1)

Eastbodylle oli muuten tullut uusia laitteita uuden remontin yhteydessä ja tammikuussa siellä alkaa myös ryhmäliikuntatunnit pyöriä! Mulla itselläni tosin ensi kevät tulee painottumaan enemmän salitreeniin ja mulla onkin tossa tammikuussa mielenkiintoinen projekti alkamassa, josta kuulette lähempänä lisää. Sinänsä mulla on nyt suunnitelmat vähän auki, eli saas nähdä mihin suuntaan tämä blogi rupeaa painottumaan enemmän. Mulla on pari ”suuntaa” mielessä, mutta en tiedä vielä täysin mihin suuntaan alan kulkea.
Millaisia juttuja te lukisitte mieluiten? Pakaravinkit TOP 5?? 😀

fityoutoo

5 vastausta artikkeliin “Salihommia ja vetoremmien testausta!”

  1. Eikös tuossa lähikuvassa alataljasta ole nuo läpäkkeet väärällä puolella? Mulla on versat ja niissä ainakin tanko tai muu menee käden ja läpäkkeen välistä, vaikea selittää…

    • mulla on kans versat, mietin ihan samaa. Kämmenen ja ”läpäkkeen” välissä on tanko, ihan niinkuin vetoremmit tekee eli se tanko jää sinne puristukseen 🙂

    • Juu aivan totta tarkkasilmäiset lukijani, tossa kuvassa vetoremmi todellakin on väärin ”asennettu”… En sitä itse tilanteessa edes tajunnut! Eli tosiaan lärpäke ei mene kämmenen mukaisesti, vaan vastakkaiselta puolelta!

    • Osallistun myös tähän keskusteluun lärpäkkeen käytöstä! 😀 Jos halutaan vetoremmien kaikki hyöty irti, täytyy ne kiertää juuri päinvastoin tangon ympäri 🙂 Tafferin vetoremmejä voi kuitenkin käyttää toisinpäin, kuten tuossa 4. kuvassa, tällöin hyötynä on kämmenten suojaus karheilta tangoilta. Ne ovat siis suunniteltu toimivaksi molemmin päin. Itse myös käytän remmejä esim. lämmittelyissä juuri kuten kuvassa 4.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta