Salil eka, tai ainakin vika!

Tein kyllä eilen oikein kunnon ”iltavuoron” salilla. Olin vissiin tokavika siellä, eli en kuitenkaan vika – niinkuin otsikko antaa ymmärtää. Kello oli jo yli kymmenen, kun tulin kotiin ja sitten ruvettiin vielä grillaamaan :D! Nyt kun toi B on aikaistanut nukkumaanmenoaa, niin se antaa vähän enemmän sitten sitä omaa aikaa iltaisin. 

salilla2

Joku lukija kyseli tässä taannoin, että voisinko vähän kertoa mun treeniohjelmasta- ja tyylistä. No, ihan ensinnäkin mun täytyy paljastaa, ettei mulla ole enää nykyisin mitään ohjelmaa mukana. Mä olen käynyt niin monta vuotta jo salilla aktiivisesti (6v treenannut kovaa tai ainakin volyymi on koko ajan kasvanut!), joten mulla rupee oleen aika hyvin hanskassa kaikki liikkeet ja eri variaatiot. Sen lisäksi mä tykkään mennä vähän fiiliksen ja myös tilanteen mukaan salilla. Jos mä huomaan että porukkaa on pirusti, niin voin lennosta vaihtaa pläniä! Yleensä alkuaerobisen aikana suunnittelen päivän ohjelman eli liikkeet. Tosin, en jää todellakaan odottelemaan jonkun laitteen vapautumista, vaan kysyn voinko tehdä välissä (tämä tietysti onnistuu vain osassa laitteissa, joissa painojen vaihtaminen on helppoa) tai sitten teen jonkun muun liikkeen. Mä en mitenkään koe, että kehittyäkseen täytyy olla joku kiveen hakattu suunnitelma. Tai no, onhan mulla suunnitelma, mutta se on mun päässä :).
Mä kuitenkin ehdottomasti suosittelen treeniohjelmaa, varsinkin jos olet aloittelija salilla! Treeni ei oikeasti ole kehittävää, jos aina teet sen 15min crossarilla ja 15min reiden lähentäjälaitetta. Kun sulla on treeniohjelma matkassa, ei aikaa kulu miettimiseen ja pyörimiseen vaan sulla on selvät sävelet ja pääset tavoitteisiin!

katri3

Mä en myöskään pysty sanomaan varmaksi aina etukäteen, kuinka monta kertaa pääsen milläkin viikolla treenaamaan. Joskus se voi olla neljä (se on tavoite), mutta joskus se on vain kaksi. Siksi mä olen luonut sellaisen treenisysteemin, että päälihasryhmät tulisi treenattua edes kerran joka viikko, enkä paloittele treeniä enää niin moneen osaan. Näin ei ole sitä pelkoa, että tällä viikolla mä ehdin treenata vain olkapäät ja hauiksen ja ensi viikolla pohkeet ja ojentajat :D. Joka viikko tulee siis raskaita liikkeitä sekä ala- että yläkropalle. Mun mielestä salitreenissä joku yksittäisen lihasryhmän hinkkaus on aika turhaa, jos perusliikkeet puuttuu kokonaan. Mä itse ajattelen, että tekemällä ”isoja liikkeitä” treenaan myös muutakin – en pelkästään lihasta, mutta myös koordinaatiota, keskivartalon tukea ja tasapainoa. 

Mitä sitten tulee painoihin, niin muistan melko hyvin ainakin pääliikkeissä omat painotasoni. Pyrin toki parantamaan tuloksia, mutta se ei ole pääasia. Teen aina niin isoilla painoilla kuin voin, hyvällä TUNTUMALLA ja loppuun asti, siis väsytän lihaksen totaalisesti joka sarjassa. Täytyy myöntää, että synnytyksen jälkeen olen vähän jumittanut painoissa, kun treeni ei ole ollut säännöllistä ja tällä hetkellä kyykyn ja maven tekeminen tuntuu vielä epävarmalta isoilla romuilla. Mavea kokeilin eilen pitkästä aikaa tangolla, mutta joku siinä vaan tuntui epävarmalta, oliko sitten vika tekniikassa vai missä. Muutenkin teen enempi salitreeniä ns. pumppaavalla tekniikalla, eli toistoja on usein 12-15 ja sarjoja kolmesta neljään. Silloin ei voi millään maksimipainoilla puuhata :).
Jos jotakuta kiinnostaa niin teen pystypunnerrusta tällä hetkellä 15kg:lla (pitkää sarjaa), ylätaljaa 35-40kg:lla, alataljaa 30-35kg:lla (tässä keskityn aina erityisesti tekniikkaan, alataljan tekniikka on kinkkinen), prässiä satkulla (tällä hetkellä olen tosin tehnyt usein myös yhden jalan prässiä!), mavea 17,5kg:n käsipainoilla ja mitäs muuta… Vedän viisi leukaa TOSIN en vielä aivan suorilta käsiltä :)! 8 on mun ennätys ja nyt mulla on tavoitteena rikkoa se!

Ennen en oikein syttynyt jalkapäivistä, mutta nyt mulla on tullut oikein himo treenata niitä! Mä en ole koskaan, siis koskaan pitänyt mun jaloista (hallitsevat etureidet, polviläskit  :-x!). Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että ne ei koskaan muutu jos mä en niille mitään tee ja kyllä se rasva palaa niistäkin, tosin mun tapauksessa varmaan viimeisenä. Takareisiin muodon saaminen on ihan toivotonta, mutta kai se sit hiljaa hyvä tulee….siis aivan pirun hiljaa!!!
Tänään muuten alkaa mun ja hurrin ”parisuhdekurssi” eli crossfitin alkeiskurssi Crossfit Vantaassa! Me ollaan molemmat todella kilpailuhenkisiä ja nyt se nähdään oliko tää sittenkään hyvä ajatus…

Tässä treenisoittolistan TOP3: 

fityoutoo

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta