Selkä jumissa? Kokeile näitä liikkeitä!

*Postaus sisältää mainoslinkkejä

kehonhuolto11

Koska liikun työkseni, niin kehonhuolto on ihan pakollista lähes päivittäin! Nyt kun en ole enää ihan nuori (tai no siis 25…), niin yllättäen kroppa ei palaudu enää ihan samalla tavalla mitä ennen. Mulla on tiettyjä alueita kehossa, jotka tulee helposti todella jumiin ja tällaisia ovat esimerkiksi rintalihakset ja etureidet. Myös alaselkä väsyy helposti, etenkin jos takana on useita ohjauksia. Olen muuten huomannut, että sängyn vaihto vaikutti itseasiassa myös omaan selkääni positiivisesti!

Eilen vedin päivällä kaksi kuntosaliohjausta (lämmittelyineen), kehonhuollon, kolme vesijumppaa, functional training -tunnin ja vielä illan päätteeksi kiinteytystunnin (30min askellus + 30min lihaskunto). Hölmömpikin ymmärtää, että jos tuollaisen setin jälkeen ei edes vilauta kropalle putkirullaa, niin edessä voi olla melkot jäykät pari päivää! Tosin illalla olo oli niin pieksetty, etten oikein jaksanut hirveästi alkanut iltamyöhällä enää tekemään kehonhuoltoa.

Mulle on kehittynyt tässä sellainen iltarituaali, johon kuuluu joitakin venytyksiä, rullaamista pallolla ja putkirullalla sekä mobilisoivia liikkeitä. Teen toki aina vähän sen mukaan mikä paikka tuntuu jäykältä, mutta yleensä puolikin tuntia on ihan hyvä setti. Etenkin selän liikkuvuuden lisäämiseen olen nyt keskittynyt koko ajan enemmän. Mulle on varmaan tullut vähän kammo kun hurrin selkä on niin huonossa kunnossa nyt ja se vaikuttaa niin kokonaisvaltaisesti hänen elämäänsä.

Jos liikut paljon, teet istumatyötä tai muuten vain kärsit jäykästä selästä, niin kannattaa kokeilla näitä liikkeitä! En ole fysioterapeutti tai tiedä kuinka liikkeet täytyisi tehdä ns. täydellisesti, mutta ainakin itselläni ne toimivat hyvin! Muistaa vain hengittää koko ajan ja pitää temmon rauhallisena. Ja tietenkin kehoa kuulostellen, koska viiltävää kipua ei saa tuntua.
Teen liikkeitä myös kesken pitkän istumasession (esim. koulussa ollessa) ja usein myös heti aamulla. TOIMII!

 

1. Risti-istunnassa venytys eteen ja sivullekehonhuolto4 kehonhuolto5

2. Selinmakuulla jalkojen ”kippaus”kehonhuolto6

3. Alaspäin katsova koira ja kobra kehonhuolto8kehonhuolto9

4. Käsien roikutus ja pyöritys (tekee tosi hyvää hartioille!)kehonhuolto7

5. Krusifiksi päinmakuulla (tämän voi tehdä myös selinmakuulla)kehonhuolto910

6. Rulla selän alla pitkittäin ja käsien liikuttelu ”lumienkeli-liikkein” (rullan tilalla voit kokeilla pyyherullaa!)kehonhuolto2

Paita Adidas TÄÄLLÄ* ja housut Fila TÄÄLLÄ*

Oliko tässä tuttuja liikkeitä? Kuulen mielelläni myös teidän vinkkejä etenkin alaselän vetreyttämiseksi!

fityoutoo

6 vastausta artikkeliin “Selkä jumissa? Kokeile näitä liikkeitä!”

  1. Kiitos näistä! Synnytyksen jälkeen mun selkä on ollu ihan tuhannen jumissa ja yöimetys (=nukkuminen) krampinomaisessa kylkiasennossa viimeistelee tilanteen jatkuvasti varsin pahaksi. Tuntuu että selän huoltamiseen ja pitämiseen edes siedettävässä kunnossa menee melkein enemmän aikaa kuin ton vauvan hoitamiseen ja silti buranaa ja mobilatia menee päivittäin 😬 Tänään ostin leuanvetotangon, josko roikkuminen auttais!

  2. Hei! Kävin ensimmäistä kertaa blogissai lukemassa kirjoituksiasi ja tämä oli hyödyllinen postaus! Mulla selkä on oikea maan vaiva justiisa, kun minäkin käyn kuntosalilla ja jouduin selän takia olemaan viikon sairaslomalla. Ihana hyödyllinen postaus kiitos tuhannesti! Tästä on minunkin hyvä ottaa oppia! Jään seuraamaan blogiasi!

    Mullakin on blogi: http://www.ilonadblog.wordpress.com

    • Kiva kuulla että oli apua! Selkävaivat on tosi harmillisia. Toivottavasti saat selän kuntoon pian!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 14
Tykkää jutusta