Nyt sinä saat vaikuttaa: Mitä ruokavaliota haluat minun kokeilevan?

Mä sain tällaisen vähän hullunkin idean viime viikolla. Entäpä jos laittaisin blogiin äänestyksen, jossa olen valmis kokeilemaan eniten ääniä saanutta ruokavaliota?ruokapaivakirja2 (1 of 1)

Heti alkuun sanon, että en todellakaan ole kokeilemassa mitään Beyoncen sitruunavesi-cayannepippuri-vaahterasiirappihullutusta tai lentoemäntädieettiä… Vaan siis sellaista ruokavaliota, jonka nimeen moni vannoo ja joka kuitenkin poikkeaa normaalista ruokavaliostani (eli ns.tavallisesta sekaruokavaliosta).

Ajattelin, että kolme viikkoa olisi sopiva aika kokeilulle, koska siinä ajassa ainakin osa ruokavalion hyvistä/huonoista puolista tulee esille. Aijon tuon 3 viikkoa noudattaa dieettiä 100%, mikäli se vain olosuhteiden puolesta on mahdollista (eli jos putoan vaikka johonkin kuiluun jossa on vain suklaapatukka, niin syön sen 😀 ) . Lopetan myös heti, mikäli mullle ilmaantuu sellaisia terveydellisiä sivuvaikutuksia, jotka on selvästi uudesta ruokavaliosta aiheutuneita ja vaikuttaa merkittävästi päivittäiseen hyvinvointiin.
Tarkoitus olisi kuitenkin raportoida teille mahdollisimman rehellisesti asioista. Toki jos joku juttu toimii tai ei toimi mulla, niin ei se tarkoita, etteikö se sulla voisi toimia! Tarkastelen kokeen myötä ruokavalion helppoutta (lapsiperhe)arjessa, sen toimivuutta sosiaalisissa tilanteissa, yleistä fiilistä ja olotilaa päivien edetessä, treenitehoja, sekä ruokavalion taloudellista ja ekologista puolta.

Äänestä siis seuraavista vaihtoehdoista! Kokeilu alkaa 1.2 ja kestää kolme viikkoa!

A) Paleoruokavalio
Kuvaus: Paleotyyppistä ruokavaliota söivät metsästäjä-keräilijät ja muut luonnollista elämäntapaa noudattavat kansat. Suurin osa ruokavaliosta koostuu eläinproteiinista, rasvasta ja kasviksista (mielellään vähähiilihydraattisista). Ei viljoja, eikä maitotuotteita. Pähkinöitä rajoitetusti, mutta muita rasvanlähteitä reippaasti. Riisi on ilmeisesti true-paleoihmisten keskuudessa kiellettyjen listalla.

B) VHH-ruokavalio (ketoosidieetti)
Hiilihydraatit rajoitetaan alle 50g:n päivässä ja lisätään rasvan määrää ruokavaliossa, jolloin maksa alkaa tuottamaan ketoaineita verenkiertoon, eli kansankielellä ”ollaan ketoosissa”. Joidenkin väitteiden mukaan olo muuttuu euforiseksi, kaikki kivut katoavat ja treeni kulkee like never before. Rasva palaa kohisten, tai siis näin myös väitetään tapahtuvan.
Atkins lienee ketodieeteistä se tunnetuin. Ketoosiin siirtyminen kestää muutamia päiviä ja hiilareiden määrän rajoittaminen on yksilöllistä.verso3 (1 of 1)

C) Vegaaniruokavalio
Tämä tuskin kaipaa selityksiä. Ei MITÄÄN eläinperäistä! Nothing! Nada! Tervetuloa Katrin keittiään Varmesan (vegaaninen parmesan), porkkala (vegaaninen kinkku), vuusto ja vakkara 😀 !

D) Sokeriton ruokavalio
Kaikki lisätty sokeri ja hedelmät pannaan! Sekä tietysti sokerin käyttö yleisesti. Kaikkea sokeroitua ja korkeasokerista vältettävä. Tässä ruokavaliossa karkkipäivää ei tunneta.

Mikä näistä ruokavalioista kiinnostaa eniten? Miksi mun pitäisi kokeilla juuri SITÄ ruokavaliota??
Äänestys kestää 29.1 asti ja taidanpas arvoa kaikille äänestäneille jotain pientä ylläriä!
Jos haluat osallistua myös arvontaan, niin muista jättää toimiva sähköpostiosoite. 

Itse äänestään "suklaadieettiä", jossa suklaata saa syödä rajattomasti ilman MITÄÄN ikäviä sivuvaikutuksia!!!
Itse äänestään ”suklaadieettiä”, jossa suklaata saa syödä rajattomasti ilman MITÄÄN ikäviä sivuvaikutuksia!!!
fityoutoo

104 vastausta artikkeliin “Nyt sinä saat vaikuttaa: Mitä ruokavaliota haluat minun kokeilevan?”

  1. Äänestän ykköstä eli paleota.Se kiinnostaa, koska jotkut crossfit-piireissä sen nimeen vannovat. Kuitenkin epäilyttää jaksaako niin vähillä hiilareilla oikeasti treenata? Olisi mukavaa kun joku muu kokeilisi 😀

  2. Tosi hauska idea, mielenkiinnolla ootan! 🙂 Mä äänestän ehottomasti D kohtaa eli sokeriton ruokavalio koska haluaisin ite testata joskus samaa. Tosi mielenkiintosta miten se vaikuttas kehoon js kuin vaikee se on toteuttaa.

  3. Äänestän vaihtoehtoa D, koska itse sekasyöjänä olen paljon miettinyt, kuinka hankalaa käytännössä olisi luopua kaikesta eläinperäisestä. 🙂

  4. Äänestän B:tä tai hyvänä kakkosena A:ta. 😉 ps. eiks tuo porkkala ollut niin kuin kylmäsavulohta? Vai oonko ihan pihalla 😀

  5. D, sokeriton ruokavalio! Tämän tulokset ja vaikutukset kiinnostavat eniten. Tsemppiä kokeiluun, mikä se sitten tulee olemaankaan! 🙂

  6. Porkkala on wannabe-kylmäsavulohi, ei kinkku;) Mutta siis paleo!! Itse sairauden takia olen lukenut paljon sen hyödyistä apuna sairauteni hallintaan, mutta mietin paljon sen rahanmenoa (ilmeisesti kallis ruokavalio?) sekä mielekkyyttä 😀 Itse pidän siitä että syödään paljon, tuntuu jotenkin että paleo ihmisille riittää lusikallinen voita päivässäXD vai eikö sitten ole nälkäkään 😀 ja miten kuntosalitreeni kulkis?

  7. Mua kiinnostaisi kaksi vaihtoehtoa, joko paleo tai vähähiilihydraattinen, sillä hh:n rajoittaminen varmasti vaatisi noinkin liikkuvalla ihmisellä paljon aluksi voimia, mutta tulisiko se energisyys kuinka nopeasti takaisin? Eli kuinka vauhdilla keho alkaisi käyttämään rasvaa hyödyksi paremmin?

  8. A. Paleo. Erityisesti kiinnostaa, miten ruokavalion toteutus onnistuu ja kuinka isoja annoksia urheilevan täytyy syödä.

  9. Äänestän myös paleota! Se kiinnostaa itseäni, mutta en ole vielä uskaltanut lähteä kokeilemaan sitä yhdistettynä kuntosaliharrastukseeni 🙂

  10. Sokerittoman kannalla myös. Itse jätin vuoden alusta sokeria vähemmälle enkä ole sokerillisia herkkuja syönyt. En kuitenkaan ole ollut turhan tarkka elintarvikkeiden suhteen eli edelleen olen syönyt esim. ketsuppia. Myöskään hedelmistä en ole luopunut ja muutaman kerran on tullut vaikkapa raakaherkkuun laitettua kookossokeria tai hunajaa. Myös keinomakeuttajat olen sallinut. Sokerin suurkuluttajalle kuitenkin iso muutos entiseen! Kiinnostaisi verrata tuntemuksia ja saada ideoita ruokavalioon, etenkin, jos viet homman pidemmälle mitä itse tähän mennessä. Hieno idea 😊

  11. vegaani ehdottomasti koska se on nyt in ja itsekin melkein vegaani(kananmunista en ole vielä luopunut)ympäristökin kiittää!

  12. A, koska oman crossfit-harrastukseni myötä se on alkanut kiinnostaa myös itseäni. Monet crossfittaajathan vannovat sen tai zonen nimeen. Itse olen kuitenkin vähän epäluuloinen kovin rajoitetun kuuloista ruokavaliota kohtaan, ja siksi haluaisin nähdä, että onko sitä ihan tavallisen ihmisen mahdollista noudattaa arjessaan.

  13. Sokeriton! Tässä voisit jakaa lukijoille vinkkejä ainakin vähäisempään sokerin käyttöön. Tämä on varmasti lähes jokaiselle suotavaa piilosokerin ja herkkujen luvatussa maassa.

  14. Vegaaniruokavalio. Itse sitä noudattavana olen kiinnostunut näkemään siihen liittyviä postauksia sekä että myös saavat tietää, miten se ”toimii”.

  15. Paleo, koska se kuulostaa sellaiselta jota itsekin voisin kokeilla. Mutta olisi mukavaa, jos toimisit koekaniinina. 😀

  16. Oikeasti olis hauska kuulla kokemuksia tollasesta suklaadieetistä, ite oon ainakin kokenu olon oikein euforiseksi suklaamättöjen jälkeen! Mutta tosissaan paleo -ruokavalio olis mielenkiintoinen. Itekin sovellettuna sitä kokeillut, mutta oma pää (kropasta en niin tiiä) kaipaa hiilareita, erityisesti ruisleipää niin ei oikein onnistunut. Siinäkin vissiin kuitenkin true-paleoilla aika matalat hiilarit..

  17. Vegaani ruokavaliota ehdottomasti! Siitä kiinnostaa mitä kaikkea herkullista voikaan tehdä ja ennenkaikkea miten se vaikuttaa jaksamiseen, treenamiseen, turvotukseen, vatsantoimintaan jne…Tsemppiä kovin koitokseen!

  18. Paleo tai sokeriton. Molemmat kiinnostaa (jonkun muun testaamina :DDD)
    Sokeriton siksi, että tulisi tarkasteltua, et paljonko sokeria oikeesti kaikessa on ja paljonko sitä tulee päivittäin syötyä.. Paleo siksi, että sen ympärillä liikkuu tämä mystinen, lähes uskonnollinen hypetys ja 100% vihkiytyminen (esim. semipaleota ei ole olemassa). Voiko kukaan normaali ihminen tuota noudattaa…

  19. Paleo! Kiinnostaa millaista ruokaa sit käytännössä tekisit ja miten vaikuttaa kehoon (onko niin hyvä kun kehutaan)! Loistopostaus 😀

  20. C. Olisi mielenkiintoista lukea ja kuulla kuinka liha ja kana korvataan ja rupeaako sitä tekemään mieli jossain vaiheessa, vai tottuuko diettiin 🙂

  21. Olen itse nyt koko tammikuun sokerittomalla..hyvin on mennyt tähän asti 😀 Mutta siis eniten kiinnostaa paleoruokavalio eli A, sillä olen sitä joskus harkinnut. 🙂

  22. Vegaani! Olen ollut aikoinaan jonkun vuoden vegaanina. Nyt kolmen lapsen äitinä liha ym on palannut lautaselle. Toki viikoittain tulee tehtyä vege/vegaaniruokaa. Imetys hiukan karsii vaihtoehtoja, sillä linssit ja pavut pistävät vauvan huutamaan 🙁

  23. Vegaani! Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksiasi klo ruokavaliosta, koska itselläkin ollut kokeilu mielessä 🙂

  24. En osaa sanoa mitä äänestäisin, mutta mikäli valituksi tulee D eli sokeriton niin suotittelen ottamaan testiajaksi vähintään 6 viikkoa, koska itselläni ainakaan 3 viikossa ei tullut paljon mitään muutosta, mutta hiukan pidemmän ajan jälkeen näkee jo paljonkin.

  25. Paleo, koska sen tyyppisesti syön itsekin ja olisi mielenkiintoista kuulla muiden ajatuksia. Syön tosin riisiä, kvinoaa ja tattaria, joten ei mitenkään täyspaleolla, enää. Ja epäilijöille voin sanoa että ei tarvii olla kallista ja tarkoitus on nimenomaan syödä PALJON, mutta ravinteikasta ruokaa kaiken turhan hötön sijaan.

  26. D vaihtoehto eli sokeriton ruokavalio. Itse olin loppuvuonna sokerittomallla 2,5kk. Suht hyvin pääsin eroon makeanhimosta kun vaan päätin etten niihin koske. Viikonloppuisin herkuttelin itse tekemillä poppareilla ja välillä sipseillä. Jouluna annoin itselle luvan napostella makeita ja sillä tiellä ollaan. Homma lähti heti lapasesta kun vähän makeaa söi. Tässä tullaankin siihen kysymykseen, voiko makean kohtuukäyttöä edes olla??

  27. Äänestän D eli sokeriton. Jouduin itse sokerittomalle terveyssyistä ja lisää vinkkejä ”herkkuihin” kaipaisi. Toki olisi kiva lukea toisen kokemuksia myös.

  28. Ei sokeritonta, se on ihan tylsä, kun sen vaikutukset jo tietää, ne ei oo niin radikaaleja kun et kuitenkaan muutenkaan ole ihminen, joka sokeria jatkuvalla syötöllä mättää.

    Itse annan ääneni B:lle, koska siinä on kuitenkin radikaali muutos nykyiseen ja kyse vain kolmesta viikosta eli ketoosiruokavalio! Toisena vaihtoehtona vastaan C eli vegaani (siis jos saa kaks mainita 😀 )

  29. Äänestän sokeritonta, ajatuksissa on ollut itselläkin sokeri poistaa ruokavaliosta ja nähdä, mitä muutoksia se toisi.

  30. vegaanista! koska vegaanius on nyt hitti juttu ja sekiinnostaisi minuakin ja olisi mukava nähdä miten vaikeaa/helppoa on muuttaa ruokavaliotaan täysin vegaaniksi ja millaisia ruokia koostaa ja paljonko siihen kuluu enemmän tai vähemmän rahaa ja miten se vaikuttaa terveyteen, ihoon kuntoon jne.

  31. sokeriton! esim karppausta en lähtis edes lyhyeks ajaks kokeilemaan sillä kropalla kestää hetki tottua ja itse en viitsisi leikkiä terveydelläni 😀 sokeriton muutenkin on mun mielestä hyvä ruokavalio vaikka kaikille,mutta sallisin hedelmät.

  32. Vegaania kannatan! En tunne ketään paljon liikkuvaa vegaania, joten olisi mielenkiintoista nähdä miten/mistä koostat ateriasi. Itse olen lakto-pesko-vege ja maitorahkaa kuluu!:D

  33. A ja D kiinnostaa kovasti, mutta päädympä nyt kuitenkin A:han eli paleoon.. haluaisin nimenomaan kuulla kuinka maito- ja viljatuotteiden poisjättäminen vaikuttaa elimistöön! 🙂

  34. A. Paleo kiinnostaa samoista syistä kun muitakin. Sitä CF-porukoissa kauheesti hehkutetaan, kuinka sen jäätävän rasvan määrän (pähkinöistä jne…) saa normaalitreenaaja kulutettua ja kuinka tuollainen treenaaja kuin sinä jaksaa sillä treenata?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 14
Tykkää jutusta