Some ”serious” bodybuilding!

Nyt on tulossa harvinaista herkkua :D… Nimittäin oikea vanha kunnon treenipostaus.

IMG_0825

Avataanpa kuitekin ensin omaa suhdettani treenipostauksiin. En pidä tätä blogia niinkään treeniblogina, tai sen paremminkaan terveysblogina. Tämä on ehkä hieman niitä kumpaakin ja osaksi myös omasta elämästäni ja elämäntyylistäni kertova blogi. En tee nykyään kovin usein mitään ”tänään tein salilla penkkienkan” -postauksia, koska jotenkin mulla on vain tunne, että porukka ei oikein jaksa lukea niitä? Olenko oikeassa…?
Voisin kyllä kirjoittaa salitreeneistä yleisesti useamminkin, mutta olen miettinyt, että jaksaako nekään kiinnostaa. AJattelin tuossa ensi viikolla esitellä yhden postauksen verran lempiliikkeitäni ja toki jos teille tulee jotain muita postausideoita mieleen, niin bring it on! Harmittaa myös se, että useinkaan ei ole ketään joka voisi ottaa kuvia. Ja mikä on treenipostaus ilman treenikuvia..? No ei mikään!
Aion kuitenkin panostaa salitreeniin edelleen ainakin 3-4 treenin verran viikossa. Lihaskasvu on tavoitteeni ja etenkin, että oppisin syömään sitä tukevasti. Syön terveellisesti, mutta ehkä edelleen hieman liian vähän proteiinia ja rasvaa.

Tänään tosiaan käytiin pankkineidin kanssa treenaamassa pikkuruisia ylävartalonlihaksiamme muutaman talonkokoisen bodarin karjuessa vieressä 😀 ! Jostain syystä naiset usein kammoksuu treenata samassa tilassa jonkun 150-kiloisen hikoilevan lihakimpaleen vieressä, mutta aivan turhaan; Nämä lihakimpaleetkin ovat ihmisiä, heillä on usein herkkä ja lempeä sydän ja heille voi puhua ihan siinä missä muillekin ihmisille.

Usein naistensaleille mennään siksi, että ”miehet kyttää”,  mutta kokemuksieni mukaan naiset on kyllä kovempia kyttäämään ja arvostelemaankin. Miehet usein keskittyy omaan treeniinsä, enkä ainakaan minä ole saanut kertaakaan pelkkää ”murahtelua” vastaukseksi kun olen kysynyt onko tässä tilaa, oletko tässä vielä pitkään, tarviitko tätä penkkiä ym.

IMG_0787 IMG_0788

Tuolla Eastbodylla treenaa aika kovakuntosia likkoja ja mä oon ihan pulkannaru kyllä siellä! Meillä on tietysti kaikilla vähän erilainen käsitys unelmavartalosta, mutta itse haluaisin muotoja etenkin alakroppaan. En taas pidä liian muhkeasta yläkropasta, varsinkin kun nykyään ei ole enää kovinkaan paljon tota rintavarustusta. Hartioihin toivoisin kyllä lisää muotoa, kuin myös selkään leveyttä. Teimmekin tänään selkä-olkapäätreenin, jossa liikkeet oli:

  • Ylätalja
  • T-Kulmasoutu
  • Kulmasoutu käsipainoilla
  • Pystypunnerrus
  • Vipunostot

IMG_0807

Aikaa oli vähän rajoitetusti, mutta hyvä treeni ehdittiin tekemään. Mielestäni etenkin selkätreenissä ihan a ja o on tuntuma ja moni tekee liikkeet liikaa ”ottamalla vauhtia” ja päästämällä eksentrisen vaiheen (jarruttava vaihe) liian nopeasti. Eli siis esim. ylätaljassa se vaihe kun tanko menee takaisin ylös – tämä on liikkeen tärkein vaihe. Paino täytyy aina valita oman voimatason mukaan, eikä esim sen mukaan että täytyy saada 5kg enemmän kuin viime viikolla tai sama paino kuin treenikaverilla. Liikeradan täytyy olla hallittu molempiin suuntiin ja liian isoilla painoilla niitä painoja joutuu nykimään ylös. Toki sarjan lopussa toistot voi olla hieman epäpuhtaita. Kannattaakin ehdottomasti katsoa jonkun ammattilaisen kanssa tekniikat läpi jos vain mahdollista.
TOSIN kannattaa muistaa, että tekniikoissakin on aika paljon koulukuntia. Joskus itsellekin tullut tunne, että ketä uskoa, kun on eri koulutuksia käynyt läpi. Jotkut sanovat että ehdottomasti ei saa askelkyykyssä tulla polvi varvaslinjan yli, kun taas joku toinen asiantuntija sanoo että tulee pakostikkin, jos tehdään oikealla tekniikalla. TAI esim. pitääkö ylätaljassa kädet päästää täyteen venytykseen ylhäällä vai pitääkö liike jättää hieman vajaaksi. No nää on näitä. Hyvä ja etenkin turvallinen tekniikka on kuitenkin pääasia! Ei myöskään kannata luottaa pelkkiin bodypump-tunneilla opituihin tekniikoihin, koska salitreenissä ja pumpissa tekniikat ovat joissain liikkeissä erilaiset.

Tämän vuoden taitotavoite; Opi punnertamaan käsilläseisonnassa!
Tämän vuoden taitotavoite; Opi punnertamaan käsilläseisonnassa!

Nykyään en tee enää juurikaan erikoistekniikoita. Olen ajatellut, että silloin kun pääsen salille, niin teen ns. perusbodausta ilman kikkailuja ja sitten kun olen muovannut itselleni täydellisen kropan (ööö 😀 ) niin alan vasta hieromaan yksityiskohtia! Terveiseni vuoteen 2068.

fityoutoo

10 vastausta artikkeliin “Some ”serious” bodybuilding!”

  1. Ihanat housut!
    Mä ainakin tykkään treenipostauksista!
    Voisit joskus kirjoittaakin lihaakasvua tukevasta ruokavaliosta 🙂

    • Kiitos! Kyllä mä sit niitä koitan laitella useammin :)!
      Ruokavaliojuttuja myös tulossa!

  2. Muakaan ei haittaisi yhtään useammin ilmestyvät treenipostaukset! Toisten treeneistä saa inspistä omiin treeneihin, ja apua aina sillon tällön esiintyvään motivaatiopulaan… 😀
    Mua hämää kanssa välillä se, kun ”oikeita” tekniikoita on niin monia, eli aina tekee jotain väärin jonkun tekniikan mukaan. Mitä mieltä olet pään asennosta maastavedossa? Onko pään pystyssä pitäminen oikeesti jollain tavalla epäturvallista, musta tuntuu että alaselkäkin pyöristyy jos pidän katseen maassa.

    • No eiköhän niitä sitten laitella! 🙂
      Mä ohjaan asiakkaitani katsomaan aina etuviistoon. Tein itse pitkään katse ylhäällä, mutta sitten oman PT:n kanssa huomasin, että selkä menee notkolle eli tulee ns.ankkaselkä. Tämän saman jutun olen huomannut monella asiakkaalla, varsinkin jos on notkoselkäongelmaa.
      Kehoitan siis katsomaan eteen, mutta alaviistoon :). Pään asennolla on paljon merkitystä!

  3. Juu, kyllä treenipostaukset kiinnostaa aina! Ja ne penaenkatkin. 😉 Päivän asu-tyyppiset postaukset ei sitten niinkään… 🙂

    • Joo no päivän asu-postaukset saattas käydä nopeasti tylsiksi, kun ei joka päivä viitsi esitellä tuulihousuja :D…

  4. Joku perusviikko/päivä tyyppinen ois kiva! Eli siis ihan aamusta iltaan syömiset ja liikunnat 😀 toki varmaan vähän työläskin (?€ mutta ois kiva saada vihiä syönkö ja liikunko ite sinnepäinkään 🙂 myöskin joku ennen jälkeen tyyppinen kehityspostaus ois kiinostava!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta