Testissa uusi protskujauhe!

Mä saan todella paljon kysymyksiä koskien palautus- ja proteiinijuomista. Eli kannattaako niitä käyttää ja millainen pussi kannattaa ostaa. Mun mielestä protskujauhe ei ole mikään välttämättömyys ruokavaliossa, mutta kuitenkin erinomainen ja etenkin helppo välipala treenaajalle tai painonpudottajalle. Jos kevyesti jumppailee, niin palautusjuoman tarpeellisuus on vähän niin ja näin (etenkin jos ruokaa saa treenin jälkeen) mutta kyllä kovan salitreenin jälkeen proteiinijuoman hyödyt ovat ihan tieteellisesti todistetut! Moni on kuitenkin törmännyt samaan ongelmaan, eli ensin on laittanut monta kymppiä johonkin jauhopussiin (jota on esim kovasti mainostettu jossain laihdutusohjelmassa), mutta sisältö onkin lopulta niin pahan makuista, että pussi jää odottamaan vanhentumista kaapissa. kuva   Kaupan valmiit protskujuomat (esim. Teho, Fast, Gainomax) ovat hyvänmakuisia, mutta niille hintaa vasta tuleekin! En käyttäisi niitä päivittäin – ehkä kiireessä ja hätätapauksessa ne ovat ihan ok. Sen lisäksi valmisjuomissa on usein, jos ei sokeria, niin iloinen joukko kaikkia muita lisä- ja säilöntäaineita! Olen itse kokeillut varmaan yli 30 protskujauhetta / palautusjuomaa, mutta vasta nyt herännyt enempi pohtimaan aihetta. Yleensä ensimmäinen vaatimus on ollut hyvä maku ja sitten hinta, kolmantena vasta muut asiat. Juon aina treenin jälkeen palkkarin ja nykyään myös jokaisen jumpan jälkeen, koska mulla on rankkoja tunteja. Viime aikoina olen kuitenkin alkanut miettimään, mistä maksan ja kuinka nuo jauheet vaikuttavat kehooni….? Maku tietenkin tärkeänä kriteerinä edelleen, koska miksi juoda/syödä jotain, joka maistuu pahalle?   sheikkeri   Kirjoitan joskus proteiinijauheista kattavamman postauksen, mutta asiasta tietämättömille nopea tietoisku; Proteiinijauheita valmistetaan monesta eri lähteistä. Maidon proteiineja ovat hera (20%) ja kaseiini(80%), joista heraproteiini on yleisimmin käytetty proteiinilisä. Hera on myös juuston ja rahkan valmistuksen sivutuote, eli se erotellaan pois molemmista valmistusprosessissa. Hera sopii usein (eli ei aina) myös laktoosivammaisille, kaseiini sitten taas ei. Maitoproteiinin lisäksi markkinoilla on myös esim. soija-, riisi-, muna- , hamppu- ja lihaproteiinia. Näiden suhteen olen vähän kokematon, eli riisiproteiini on noista ainoastaan vakiokäytössä. Heran maku on yleisesti kaikista ”siedetyin”. proteiinijauhe Ongelmana on, että proteiinijauheisiin on nykyään tungettu sekaan jos jonkinlaisia lisäaineita. On säilöntä-, väri- ja makeutusaineita. Kannattaa myös lukaista tämä juttu, eli siellä pussissa voi olla vähän sitä sun tätä…. Olenkin alkanut etsimään itselleni sopivinta proteiiniajuhetta, joka olisi laadullisesti hyvä ja mahdollisimman ”puhdasta” eli sopisi myös iholleni. Lisäravinteilla ja iho-ongelmilla (joista erittäinkin paljon kärsin) on usein syy-yhteys ja kaikista hulluin esimerkki löytyy ihan saman katon alta; Hurri saa nimittäin erään suomalaisen ison valmistajan heraproteiinista PAKKASIHOTTUMAN! Kokeiltuaan uutta palautusjuomaa hän alkoi saamaan välittömästi oireita pakkasessa (naama ja kädet turposivat). Hurrilla ei edes ole ollut minkäänlaisia iho-ongelmia aiemmin! Eikö olekkin aivan älytöntä?? Aluksi emme tietenkään tajunneet, että aiheuttaja voisi olla tämä uusi proteiinijauhe, mutta oireet hävisivät heti hänen lopetettuaan sen käytön. Joskus on vaikea käsittää, kuinka uskomattoman herkkä ihmiskeho voi olla ja miten jokin yksin näennäisesti pieni juttu voi saada ison reaktion aikaan. IMG_0431   Itse käytän proteiinia myös välipalana. Riisiproteiinia käytän usein nimenomaan smoothieissa, mutta mielestäni sen maku tai paremminkin ”rukiinen” koostumus ei oikein sovi veteensekoitettavaan palkkariin. Heraproteiini imeytyy myös nopeasti ja sopii sen takia hyvin palautumiseen, joten olenkin etsiskellyt jotain mahdollisimman luonnonmukaista heraa! Satuinkin löytämään Ruohonjuuresta vähän vahingossa Pulsin merkkistä heraproteiinia (Whey), jonka maito on peräisin niittyruokitusta lypsykarjasta, eikä prode sisällä lisäaineita tai muutakaan ylimääräistä. Hera on isolaattia, eli heraakin on olemassa kahdenlaista (tämä nyt oikeastaan hauska tietää -osastoa); Heraisolaattia ja herakonsentraattia. Isolaatti on puhdistettu kaikesta muusta, eli siinä on suurempi prosenttiosuus proteiinia kuin konsentraatissa. En ota kantaa kumpi on parempaa (en ole vielä vakuuttunut itse kummankaan paremmuudesta tarpeeksi) mutta laktoosia välttäville suosittelen isolaattia. pulsin_proteiini pulsin_proteiini2   Tuo hera on maustamatonta, joten ehkä yksinään palkkariin vähän kökkö. Tosin, hinta-laatusuhteeltaan maustamaton on parempi, koska ei maksa mistään ylimääräisistä maku- tai makeutusaineista. Olen heittänyt tuon proden kanssa blenderiin kylmää kahvia, raakakaaojauhetta ja jäisiä banaanilohkoja ja avot; Täydellinen etko tai jatkodrinksu treeneihin on valmis! Yleensä juon ekan satsin ennen treeniä ja tokan satsin jälkeen treenin. Toki treenikassiin sopii paremmin joku veteen nopeasti sekoitettava jauhe ja silloin maustamaton versio vaatii vähän hienostunumpaa makumaailmaa 😀 . Tuota Pulsin-heraa ei saa kuitenkaan maustettuna ja hinta oli myös aika suolainen, joten pitääpä katsella josko iHerbistä löytyisi joku yhtä hyvä ehdokas palkkariksi!
Mikäs proteiinijauhe teillä on käytössä ja millä perusteella valitsitte sen? 

PS. Ethän unohda osallistua NRJ Workout -skabaan, jossa voit voittaa kahden päivän lipun kyseiseen tapahtumaan (arvo 85€)! 🙂

fityoutoo

21 vastausta artikkeliin “Testissa uusi protskujauhe!”

  1. Kokeilehan hetken olla ilman heraakin eli täysin maidottomalla dieetillä. Uskoisin, että ihottuma helpottaa. 🙂 Itse käytin hetken riisiprotsua, mutta se ei sopinut ja nyt olen ajatellut kokeilla herneproteiinia. Maku on varmaan aika hirveä. 😀

    • Tämä maidoton dieetti on muhinut päässä… Edelleen tarvii tehdä vähän päänsisäistä työtä, että olen valmis siihen.
      En tiedä herneprodesta, mutta soijaproteiinia kerran maistoin kaverilta ja oli aivan kamalaa :D. Kerroppas sit kokemukset herneprodesta – se taiskin unohtua tuosta listasta vaikka ihan yleinen proteiinin lähde onkin!

    • Sama riisiprotsku oli varmaan mullakin, mutta muusasin banaanin sinne joukkoon niin meni paremmin alas. Herneelle teen varmaan samoin. 😀 Älä soijaa vaan ala käyttämään. Helposti allergisoi ja ne terveysvaikutteet jo tiedätkin. 😉

    • Joo soijaproteiinia kokeilin just siksi, kun kaveri kehui se olevan tosi pahaa. Ja jos joku on ”tosi pahaa” mun mielestä, niin se yleensä on sit jo TOSI pahaa :D… Mutta ei, muuten en soijaan koske.

  2. Mulla on kokemusta vain noista maito- ja pakon edessä (imetysdieetti) nyt riisiprodeistakin. Mitä riisiprodeja sä olet maistanut? Mun mielestä ehdottomasti ykkönen on Sun Warriorin vanilja! Ja se kyllä kulutta kukkaroakin ihan kivasti…

    • Mulla on Leaderin maustamatonta riisiprodea. Se on ainoa jota olen maistanut. Sun Warriorhan on tosi tykätty sarja ja varsinkin se Blend-protein, joka on sekoitus. Se on kuulemma ihan hyvän makuistakin!
      Toisaalta jos tuote on laadukas ja hyvänmakuinen niin ehkä siihen voi rahallisestikkin panostaa hiukan enemmän. Tuo Blend näyttää olevan 32€ 1kg eli annokselle tulee hintaa vain reilu euro. Ei toki hinnassa mitenkään pääse halvimpien herojen tasolle…

  3. Moi! Mä olen käyttänyt jo pitkään Herbalifen proteiinijauhetta. Mulle ainakin on uskoteltu, että se olisi todella puhdas ja testattu protskujauhe, eikä sen pitäisi sisältää mitään skeidaa. Ootko sä ikinä kokeillut tätä? Sitä on toki vähän hankalampi saada, koska pitää ostaa jälleen myyjän kautta… Olisi kiva tietää puolueettoman mielipidetä Herbalifen protskusta!

  4. Mulla on tosiaan ongelmia kans tuon palkkarin juomisen kans. Maha turpoo ja oksettaa helposti vielä tunninkin sen juomisen jälkeen. Oon jo tottunut siihen ei-priimaan makuun, joten mietin että miten ihmeessä voi oksettaa oikeesti noin kauan?
    Ehkä ne kaikki lisäaineet yrjöttää, tai sitten se itse nesteen määrä, kun ensin treeneissä juo pari litraa ja siihen päälle palautusjuoma. Mutta jotenki ei vain tohdi jättää juomattakaan.. Hmm pitää ton nykysen mätön loppuessa kai alkaa taas johonki uuteen jauheiden testausrumbaan.

    • Mulla oli joskus sama juttu. Huomasin, että jos en saanut treenin jälkeen hiilaria (eli join pelkkää proteiinia) tuli huono olo. Mitä sulla on käytössä?
      Kokeile ihmeessä jotain muuta jauhetta, koska voi hyvinkin olla että jauheessa on jotain, joka saa voimaan sut pahoin.
      Jotenkin outoa että pelkkä runsas neste oksettaisi, mutta toki kaikki on mahdollista!

  5. ”mutta kyllä kovan salitreenin jälkeen proteiinijuoman hyödyt ovat ihan tieteellisesti todistetut!”

    No joo, miten sen nyt ottaa.. Jos muusta ruoasta saa syötyä vuorokauden aikana tarpeeksi proteiinia ja treeniä edeltävä ateria on kunnossa, ovat proteiinijuoman hyödyt minimaaliset ellei olemattomat. Proteiinijauheet ovat toki kustannustehokas ratkaisu proteiinin tarpeen täyttämiseksi, mutta sen voi täyttää kyllä treenin ulkopuolellakin.

    • Heippa Olli! Treenailla voi toki myös ilman palkkariakin. Ja etenkin, jos heti treenin jälkeen on mahdollisuus syödä kunnon ruokaa. Aika usein seuraavaan ateriaan on kuitenkin sen verran aikaa, että palautusjuoma on ihan paikallaan. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11507179 tässä esimerkiksi yksi tutkimus, joka puoltaa proteiinin nauttimista heti treenin jälkeen. Toki on väliä, mihin treenillä tähdätään, mutta jos heiluttelee painoja kehonkoostumuksen muuttaminen tai jopa lihasmassan kasvatus mielessä, niin suosittelen protskua treenin jälkeen. Tuli se sitten jauheesta tai kanafileestä.

      Tässä myös erittäin hyvä postaus aiheesta:
      http://lihastohtori.wordpress.com/2013/04/11/ravinnon-ajoitus/

    • Aa.. Legendaarinen tanskalaisen Esmarckin tutkimus, jota on käytetty jo vuosia proteiinin ajoituksesta puhuttaessa.

      Esmarckin tutkimuksessa oli kaksi ryhmää, harjoittelemattomia ja iäkkäitä tanskalaisia miehiä. Kun kuntosaliharjoittelun aloittaa, on henkilöillä nähtävissä lihaskasvua ravitsemuksesta riippumatta. Aivan sama, mitä tekisi ja söisi. Tämän tietää jokainen kuntosalitreenin aloittanut. Esmarckin tutkimus taitaa ollakin ainoa laatuaan maailmassa, jossa treenamaton ryhmä ei ole saavuttanut lihaskasvua pelkästään sen takia, että he odottivat syömistä kaksi tuntia treenin jälkeen.

      Toinen pointti: iäkkäät ihmiset tarvitsevat kerta-annoksena enemmän proteiinia kuin nuoret proteiinisynteesin maksimoimiseksi. Nyt henkilöt ottivat proteiini treenin jälkeen naurettavat 10 grammaa, mikä ei riitä millään maksimoimaan proteiinisynteesiä iäkkäillä henkilöillä. Näistä syistä Esmarckin tutkimuksen tuloksiin on syytä suhtautua todella suurellla varauksella.

      Hulminkin artikkeli on tuttu. Pystyn kuitenkin kumoamaan jokaisen ko. artikkelissa mainitun tutkimuksen ja sen relevanttiuden palautusjuoman ottamisen kannalta, jos henkilöt saavat muuten syötyä päivän aikana tarpeeksi proteiinia ja he ovat syöneet tarpeeksi aikaisin ennen treeniä tarpeeksi ison aterian. Hulmin artikkeli on lisäksi jo vanhentenut ja kuten tiedämme, on tieteellä tapana korjata itseään. Nyt niin on sattunut käymään.

      Kokeile 🙂

    • Okei, no sitä sitten odotellessa! 🙂 Kun tutkimuksesi on valmis niin jaa ihmeessä tulokset täälläkin!
      Kuten tiedät niin tuo Esmarcin tutkimus ei ole mikään ainoa laatuaan maailmassa. Ja kannattaa tutustua myös niihin Hulmin muihin artikkeileihin ja käydä vaikka seminaareissakin. Hän on kuitenkin suomessa tehnyt aika uraauurtavaa työtä tämän tutkimusalueen saralla.

      Summa summarum; Kuten molemmat tiedetään niin maailma on täynnä tutkimuksia ja tutkimuksia tutkimuksista. Aina löytyy joku tutkimus joka kumoaa toisen, sen takia en lähde tässä mihinkään juupas eipäs leikkiin! Itse olen kokenut palautusjuoman erittäin hyväksi ja kaiken tiedon perusteella voin ihan lämpimästi suositella sitä myös muille kovaa treenaaville.

  6. Optimum nutrition Hydro whey. Täysin hydrolisoitu hera isolaatti. Upea aminohappokoostumus – sekoittuu ilman sekoittamista – imeytyy välittömästi – ei vatsaoireita – markkinoiden paras joskin myös arvokas.
    20 g ennen salia 20 g Intraan ja 40 palkkariin. Eron huomaa heti.

    Toinen hyvä on starnutritionin whey 100. Sekoittuu välittömästi – mahtava aminohappokoostumus – kasvutekijät mukana ja big buyna hyvin edullinen 8 kiloa alle 20 egee kilo. Vastaava cmf protsku luontaistuotekaupoissa 35 euroa / 700 g

  7. Kiitos Jani vinkeistä.
    Jos en kärsisi iho-ongelmista niin saattaisin käyttääkkin ihan näitä perus heroja… Enkä väitä etteivätkö toimisi. Mutta katsaus noiden molempien pussukoiden kylkeen ja voit varmaan olla samaa mieltä, että aika paljon kaikkea ylimääräistä on tungettu mukaan. Molemmat keinotekoisilla väri- ja makeutusaineilla tuunattuja, joten ei kiitos mulle.

    • Whey 100 on myös saatavana maustamattomana väria-aineettomana ja ilman makeutusaineita. ja makukin on oikeestaa täysin mauton. Sitä itsekin imuroin… jos haluan makua niin laitan pakkasesta mansikoita tai vattuja.

      Sääli nuo lisäaineet – itse olen ONltä pyytänyt Hydroa maustamattomana, mutta hydrolisoitu proteiini on paljaana melkosen pistävän makuista. Itse sain järkyttävä nokkosihottuman eräästä kotimaisesta treenibuusterista. Tauko ja punotukset hävisi ja kokeilin uudestaan ja taas tuli. Virtsakin muuttu ihan vihreäksi kun sitä nautti.

    • Ohhoh :O. No, noissa buustereissakin on yleensä vaikka mitä… Toki en kiellä etteikö ne tehoaisi mutta ehdottomasti noiden oireiden takia kyllä siirtyisin ihan juhlamokkaan! Mutta tosiaan ei mikään yllätys että kroppa voi reagoida noihin oikeastaan miten vaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta