Todellinen ”joulun ihme”; +5kg ja morkkis.

Taas sai lukea joulun jälkeen iltapäivälehdestä, että osa suomalaisista oli syönyt itsensä sairaalakuntoon. Tää sama ilmiöhän on tuttu myös laivan buffetpöydästä, jossa on pakko ahtaa itsensä halkeamispisteeseen. En voi käsittää sitä, että ihminen syö niin paljon, että tulee kipeäksi, paitsi silloin jos kyseessä on sairaus tai on nähnyt nälkää. Mikä ihme meitä siis jouluisin vaivaa?

lööppi
Tyypillistä; Samassa lööpissä ohjeet laihdutuskuuria varten… Oikein LÄÄKÄRIN antamat ohjeet…

Vähän lievemmässä mittakaavassa jouluinen mässäilyongelma on varmaan tämänkin blogin lukijoille tuttu; Jouluun ladataan hirveät odotukset ja joulupöydässä pitää olla sen sata sorttia sitä syötävää. Sitten syödään, otetaan lisää, syödään, otetaan vielä lisää, syödään ja nyt ei oikeasti mahdu enää yhtään mutta jos vielä hiukan. Sama toistetaan seuraavana päivänä ja ehkä vielä sitäseuraavana. Toinen asia joka mua hieman myös huvittaa, on jouluna se suklaan mättäminen! Kävin luonnollisesti joulun alla isossa marketissa ruokaostoksilla ja jokainen paraatipaikka on pinottu noin katon korkeuteen megakokoisia konvehti- ja muita karkkilaatikoita! Mä ymmärrän jos perheessä on 10 lasta, mutta kuka tunnustaa vetäneensä muutaman laatikollisen dumleja tai geishoja ihan all alone? 😀

fazer-geisha

Yksi nainen meidän salilta sanoi, että hän lihoi jouluna kahdessa päivässä 4,5kg. Joulun ja uudenvuoden jälkeinen aika onkin liikuntakeskuksille ja personal trainereille kulta-aikaa, kun sokerihumalasta selviävät suomalaiset uskaltautuvat vaa’alle ja kohtaavat todellisuuden ja kesäkuntoon on paineet päästä. Olen joskus kertonutkin, että olin ennen uimahallissa töissä ja tammikuussa uimareita oli joskus niin paljon, että vesijuoksijat menivät leuka seuraavan niskassa eteenpäin :D.
Aika moni on myös sanonut, että joulun syömis- ja mässäilykierrettä on vaikea katkaista, eli vaikka jouluruoat ja -karkit on syöty loppuun, niin silti mättämisvaihe jää päälle. Siirtyminen perusterveelliseen arkiruokailuun tuntuu tökkivän ja syyllisyys painaa.

overeating

 No, mitä voisi sitten tehdä että ruotuun palaaminen olisi helpompaa? Tässä muutama vinkki omasta näkökulmastani:

– Hankkiudu eroon kaikesta, jota sinun ei pitäisi syödä!! Jos joulun jäljiltä jäi pari laatikkoa pandan konvehteja, niin laita vahinko kiertämään ja vie ne naapurille lahjaksi. Nimittäin jos luulit, että säästät ne ensi jouluun, niin olet harvinaisen väärässä. Nimittäin jo heti ensi viikolla voi olla se pimeä ja kolea tiistai-ilta, kun pää on vähän kipeä ja olo ehkä myös vähän tukkoinen ja tähän ei auta mikään muu kuin muutama suklaa ja romanttinen komedia………….
– Koita pitää muutama päivä tiukkaa linjaa. En yleensä suosi mitään tiukkojen dieettien noudattamista, mutta joskus ”cold turkey” voi olla paikallaan eli homma katkaistaan kerralla. Syö pari päivää kuin mikäkin terveysintoilija ja sen jälkeen höllää vähän otetta. Muttei kuitenkaan niin paljoa, että olet taas niiden konvehtien kanssa siellä sohvalla!
– Liikunta auttaa pitäytymään terveellisessä ruokavaliossa! Tämä on todettu sata kertaa! Kuinka usein sun tekee mieli syödä jumpan tai hikisen salitreenin jälkeen karkkia…? Useille kuntosaleille saa ilmaisen tutustumispassin ja esimerkiksi meillä Fressillä saa treenata kolme päivää ilmaiseksi! Sillä saa jo hyvän startin liikunnalliseen vuodenalkuun, joten noin miljoonan muun tavoin, painele vaan sinäkin sinne salille!
– Älä aloita mitään kaalikeitto-, lentoemäntä-, veriryhmä-, suolasokerivesi- tai muutakaan älytöntä dieettiä. On maailman huonoin idea vetää ääripäästä toiseen; Ensin överit ja sitten vajarit! 80% kaikista laihduttajista palaa tutkimusten mukaan lahtöpainoonsa. Tätä edesauttaa jonkun täysin älyttömän pussidieetin aloittaminen. On kestäviä ratkaisuja ja sitten on ratkaisuja, joissa vuoto tukitaan purukumilla.
– Aseta jokaiselle päivälle ruokatavoite; Tänään neljä kourallista kasviksia. Tänään kaksi litraa vettä. Tänään jotain muuta kuin noutoruokaa. Tänään keittoa päivälliseksi. Joku terveellinen tavoite. Sitten voit kirjoittaa tämän postauksen kommenttiboxiin, miten onnistuit :). Jee, hyvä sinä!

Jos teillä tulee jotain hyviä tapoja katkaista mässäilykierre mieleen, niin minä ja muut lukijat kuulemme mielellämme! Ja miten ylipäätään joulu meni? Oliko suunnitelmissa muutenkin pysyä kohtuudessa joulun pyhät? Antaa palaa!!!

blogikuva1

fityoutoo

13 vastausta artikkeliin “Todellinen ”joulun ihme”; +5kg ja morkkis.”

  1. Geisharasia näyttää harvinaisen tutulta ja mie myönnän että söin sellasen kokonaan ihan itte :D. Hyhhyh.
    Tänä jouluna tuli leivottuukin useemmin ku yleensä, nyt on tosin liikaakin aikaa nösvöttää kotona ja on aikaa leipoo.
    Kanawokki maistu kyllä harvinaisen hyvältä possuilun jälkeen :). Jouluruokaa itessään en ahminu ja join paljon vettä, että aineenvaihdunta pysyis kunnossa.

    Paino ei noussu silti yhtään joulun aikana! Wuhuu! Kroppa voi fyysisesti muuten niin pahoin ettei tehny enää mieli vetää suklaa övereitä

    • No mutta sittenhän mitään katastrofia ei sattunut, hyvä! Moni sanoo että joulun jälkeen joku ihan tylsä perusruoka maistuu taas ihmeen hyvälle… Me käytiin sushilla perjantaina :). Sekin maistui todella hyvälle pitkästä aikaa!!

  2. Liikunta on kyllä oikeesti paras tapa pysyä terveellisessä ruokavaliossa! Mulla tuo joulu nyt ei muutenkaan karannu käsistä ja ihan maltilla tuli syötyä, mutta heti kun perjantaina pääsi taas liikkumaan, ei tehnyt mieli vetää niitä viimesiäkään konvehteja. Kyllä ne vaan kulkee aikalailla käsi kädessä 🙂 Sohvalla maatessa se karkki on paljon useemmin mielessä ja kielessä 😉

    • Mulla oli kans maanantaina ja perjantaina omat jumpat vedettävänä ja joulupäivänä kävin salilla. Mulla kans auttaa varsinkin makeanhimoon liikunta. Harvoin tulee enää sellaisia kohtauksia, että tekis mieli lappaa napa täyteen jotain makeeta!

  3. Voin sanoa käsi sydämellä, etten syönyt ainuttakaan konvehtia/joulusuklaata. Vain 50g tummaa Fazerin (70%) suklaata. Jouluruokia vain päivällisenä eli yhdesti ja todellakin kohtuudella. Tavoitteena oli pysyä kohtuudessa ja onnistuin.
    Jos tavoitteet on korkealla ja haluaa ne saavuttaa niin, miksi jokin pyhä saisi ne unelmat/tavoitteet jotenkin muuttamaan vähäpätöiseksi.
    Ihmettelen tätä valtavaa itsekuria, mutta elämä ja vuodet opettaa 🙂
    Hyvä keino päästä herkuista eroon on miettiä itselle tavoite ja katsoa sitä kohti

    • No mut sä olet viettänyt joulun oikein esimerkillisesti! Mitäpä sitä ahtamaan itseensä, jos ei mieli tee ja eteenpäin on mentävä vaikka tulis mitkä juhlapyhät tai kissanristiäiset. Jos jotain haluaa saavuttaa, niin silloin on jostain myös luovuttava. Tsemppiä urakkaasi mikä ikinä se on ja tolla asenteella varmasti saavutat tavoitteesi!

  4. Ei mitään övereitä minkään suhteen! Koko syksyn kestäneet terveet elämän tavat ovat tehneet tehtävänsä ja linja pysy hyvin hanskassa. Vedin juuri ennen joulu kahden päivän kovat treenit ja sit olikin lepopäivät. Sit heti joulun jälkeen taas salille 🙂 Hyvin ja hyvää syödään mutta järkevästi 😉

    • Totta! En mäkään tarkoita että koko joulua pitäs vetää ihan nollatoleranssilla, mutta on aika paljon harmaata siinä mustan ja valoisen välissä :)! Kohtuus on se, mikä pätee oikeastaan kaikkeen mun mielestä – niin terveellisyyteen kuin mässyttelyynkin!

  5. Voin sanoa käsi sydämellä, etten syönyt ainuttakaan konvehtia/joulusuklaata. Vain 50g tummaa Fazerin (70%) suklaata. Jouluruokia vain päivällisenä eli yhdesti ja todellakin kohtuudella. Tavoitteena oli pysyä kohtuudessa ja onnistuin. Treeneissä kuljin ihan tavan tahtiin 🙂
    Jos tavoitteet on korkealla ja haluaa ne saavuttaa niin, miksi jokin pyhä saisi ne unelmat/tavoitteet jotenkin muuttamaan vähäpätöiseksi.
    Ihmettelen tätä valtavaa itsekuria, mutta elämä ja vuodet opettaa 🙂
    Hyvä keino päästä herkuista eroon on miettiä itselle tavoite ja katsoa sitä kohti!

  6. Musta on ihan kamalaa et ihmiset syö ittensä jouluna sairaalakuntoon… Milloin joulusta tuli kansallinen ahmintajuhla?! 🙁 Tervettä?

    Me paettiin poikakaverin kanssa joulua ulkomaille ja onnistuttiin jouluaattona nukkumaan meidän pöytävarauksen ohi… 😀 Eipä tuolla 30 asteen lämmössä muutenkaan tehnyt mieli ahtaa itteensä täyteen ruokaa 😉

  7. Eilen, kun napostelusormet syyhysivät ja askel lähti harhailemaan suklaakaapille, laitoin lenkkarit jalkaan ja lähdin hölkkäilemään. Lenkillä sain idean koittaa rikkoa 1500m ennätykseni ja ylitinkin itseni! (Olen siis entinen sohvaperuna ja liikunnanvihaaja, joka lokakuussa löysi liikunnanilon ryhmäliikuntatunneilta). Ei kyllä tehnyt mieli suklaata ollenkaan vaan tekaisin marjarahkan, johon marjojen lisäksi laitoin tattarilesettä! Ruokavaliossani on kaikinpuolin vielä paljon korjattavaa, mutta lokakuuhun verrattuna olen jo oikealla polulla:) tällaiset pienet suklaattomat onnistumiset tuovat uutta intoa.

    • Jihuu, pian päästään treenaamaan yhdessä! Tähtäin ylhäällä ja sinne päästään!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta