Miksi toiset laihtuvat helpommin kuin toiset?

Olet sinnitellyt työkaverisi kanssa jo kolme viikkoa supersuositulla bikini-fatcamp-superbooty-fitchallenge-dieetillä ja syönyt pelkkää kanan rintafilettä ja parsakaalia muovirasioista. Milloin bussissa, milloin kassajonossa tai romanttisella illallisella aviopuolison kanssa. Olette lyöneet työkaverin kanssa vetoa, että ennen kesälomaa kumpikin on karistanut jo pitkään vyötäröllä vaivanneet 10kg! Työkaveri juhlii jo viidettä kadonnutta kiloaa samalla kuin itse tuijotat epäuskoisena vaakaa.
Olet laihtunut vain kilon samassa ajassa.  Onko ruokavaliossasi sittenkin enemmän ruokaa kuin hänellä? Mitä teet väärin???

Et välttämättä mitään.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Aivan samalla tavalla kuin toiset lihovat, niin myös toiset laihtuvat helpommin. Kysymys ei ole puhtaasti matematiikasta, vaikka toki laihtuakseen energian saannin täytyy olla miinusmerkkinen. Mutta jo pelkästään sukupuolten välillä on suuria eroja, joka selittää sen, että parisuhteissa naiset lihovat miehiä helpommin vaikka syömistottumukset olisivatkin jotakuinkin samat. Reilua, eikö totta?
Miehen kehonkoostumus poikkeaa naisen kehonkoostumuksessa siinä mielessä, että lihasmassan ollessa korkeampi myös energian kulutus on korkeampi. Eli yksinkertaisesti 70-kiloinen nainen ja 70-kiloinen mies laihtuvat eri vauhdilla, koska miehellä lihasmassan määrä on korkeampi! Siinä missä miehelle usein riittää iltakaljan poisjättäminen, voi laihtuminen naiselta vaatia paljon suuremman siivousoperaation ruokavalioon.

Toinen merkittävä juttu on genetiikkamme, eli ruumiinrakenteemme. Varmasti tiedätte ne tyypit, jotka voivat syödä lähes mitä vain lihomatta grammaakaan! Olemme todella erilaisia vartalotyypeiltämme eli joku toinen on pitkä ja solakka ja joku toinen lyhyt ja pyöreä. Kuten aiemmassa kappaleessa jo kerroinkin, niin lihasmassa kuluttaa nopeammin kaloreita kuin rasvamassa, joten sen takia lihaskunnon harjoittaminen onkin niin tärkeää! Yleensä luonnostaan hoikilla henkilöillä viiden kilon pudottaminen voi olla helppo, muutaman viikon homma. Erilaisen ruumiinrakenteen omaavan kaverin taas täytyy taistella grammavaa’an kanssa kuukausitolkulla! Toki myös elintavoilla ja opituilla käyttäytymismalleilla on suuri merkitys.
Kannattaa myös muistaa yksi tosi tärkeä juttu: Mitä enemmän rasvamassaa on, sitä helpommin se lähtee. Tämä selittää etenkin hyvin ylipainoisilla henkilöillä sen, että paino putoaa aluksi hurjia määriä! Kun normaalipainoinen laihduttaa, ovat kilot hyvin tiukassa, koska kroppa pyrkii pitämään rasvasta viimeiseen asti kiinni.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Usein vertailu laihdutuksen sujumisesta on siinäkin mielessä mahdotonta, että meillä jokaisella on aivan erilaiset resurssit käytössämme. Siinä missä 20-vuotias sinkku pääsee salille kaksi kertaa päivässä ja voi pyhittää koko elämänsä itselleen voi kolmen lapsen yh-äiti painia aivan erilaisen resurssipulan takia. Nämä asiat voivat vaikuttaa todella paljon mielialaan, joka vaikuttaa myös laihtumiseen hormonien kautta. Myös levolla on suuri merkitys, eli jatkuva univaje ja väsymys laittavat kapuloita painonpudotuksessa rattaisiin minkä kerkeää, eikä uupunut kroppa välttämättä hyödy ollenkaan puoliväkisin suoritetuista treeneistä. Mielellä on uskomaton voima ja laihdutusurakkaa aloittaessa kaikki ns. ylimääräinen stressi elämästä kannattaa minimoida onnistumisen maksimoimiseksi. Motivaatio ja jaksaminen käyvät aina käsi kädessä ja energisellä mielellä ruokailu- ja liikuntarutiineista jaksaa pitää aivan eritavalla kiinni! Väkisin ei kannata vääntää.

Vaikka ruokavalio on laihtumisessa tärkeimmässä roolissa, ei sekään toimi kaikilla samalla tavalla. On aivan mahdotonta tehdä ruokavaliota, joka sopisi kaikille laihduttajille yhtä hyvin. Kehomme reagoi eri tavalla erilaisiin ruokiin (mm. verensokeri), joten ei voida sanoa, että esimerkiksi jotain tiettyä ruoka-ainetta syömällä kaikki laihtuvat. Sen takia olisi hyvä löytää systeemi, joka toimii itsellä etenkin, jos todella kontrolloidun ruokavalion noudattaminen tuntuu vaivalloiselta. Joskus kannattaa mieluummin heittää vaaka mäkeen ja opetella syömään terveellisesti ilman pakkolaihtumisen mörköä taustalla.

Toivottavasti mietit näitä asioita, ennen kuin otat laihdutuskisan kaverin kanssa 🙂 !

fityoutoo

10 vastausta artikkeliin “Miksi toiset laihtuvat helpommin kuin toiset?”

  1. Suoliston mikrobiomi vaikuttaa myös laihtumiseen, sekä aikaisempien diettien aikana tulleet vauriot metaboliaan. Läski saattaa siis jopa olla miltei ikuista.

  2. Kiitos Katri! Tykkäsin postauksesta, nimittäi totta on että ihmiset on erilaisia. Ollaan kaverin kanssa molemmat lihottu, minä vyötärölle ja hän reisiin ja takamukseen. Vähänkö olen rimppakinttuineni kade! Normaalipainossa molemmat, mutta epätyytyväisiä tilanteeseen. Jotain tarttee tehdä.

    Olisko sulla kirjoitettavaa jojo-laihdutuksesta? Tää laihdutuskerta olis mulle nimittäin kolmas 10 vuoden sisällä ja jojottelu mietityttää. Nyt joku Nutrilett-kuuri tai muu nopea poppaskonsti houkuttaa kovasti, mutta tuskin sellaiseen ryhdyn ettei terveys mene kilojen mukana ja tuu sama tien takasin korkojen kera.

    • Mukava kuulla, että tykkäsit postauksesta! Tuo jojottelu olisikin hyvä postausaihe, mulla on siitä itselläkin kokemusta.
      Ja ei, älä ala pussikeitoille. Aina terveys edellä, oli kiloja tai ei!

    • Juu en, vaikka näiden kesäloma(k)ilojen jälkeen tuntuukin että joku ”tosinopeejatosihelppo” keino houkuttais eniten!

  3. Joo, yritin epätoivoisesti laihduttaa puoli vuotta gramma-vaa-an, sulamo-palvelun ja sekalaisen liikunnan avulla. Lähti 2, tuli 2, lähti 2.. sit tuli kesä, tein 2kk fyysistä työtä ja pyöräilin 10 km työmatkan lähes päivittäin. Samalla edelleen tarkkailin syömisiäni. Paino ei edelleenkään pudonnut vaan sahasi. Kunnes työt loppuivat, aloin taas juosta ja sairastuin vatsatautiin 😀 ja lopetin syömisen vahtaamisen. taudista on nyt viikko, eikä niitä paria kiloa ole vielä kuulunut takaisin..

  4. Tuo kommentti siitä että on olemassa ihmisiä jotka eivät liho grammaakaan vaikka söisivät mitä on täysi myytti. Todennäköisesti nämä ihmiset syövät mitä haluavat, mutta määrät ovat sen verran pieniä tai eivät muuten ylitä päivittäistä energiansaantiaan. Eihän kukaan liho jos syö kotipizzan päivässä jos ei siihen päälle juuri muuta syökään. Luin tutkimuksen siitä, että samaa sukupuolta olevien, saman pituisten jne ihmisten välillä on aineenvaihdunnallisia eroja max. 10% suuntaan tai toiseen, joten tämä ei loppupeleissä suuri ero ole.

  5. Entäs jos syö tietämättään liian vähän, jonka johdosta kroppa on puolivuorokautta aina ns. säästöliekillä?

    Tästä puhutaan aivan liian vähän, kun tästä ei juurikaan kukaan mitään tiedä.

    Energian ja kaloreiden laskeminen ei auta, koska kukaan ei tiedä, paljonko kuluttaa ja mitä kuluttaa (rasvaa, proteiinia vai hiilihydraattia) ja kuinka paljon.

    Väitetään, että ikääntyessä aineenvaihdunta hidastuu vain 2%, mutta kyllä mulla hiilihydraattitietoisella ruokavaliolla nuo keskivartalon rasvat vain pysyvät paikallaan.

    Ikä on 48v.

    Syön vähän. Epäilen, että syön lian vähän. Mutta ken sen tietää.

    Syön todella ravitsevaa ruokaa ja vitamiinit päälle.

    Liikun ihan normaalisti.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta