Train like a pro… But you are not a pro!!!

Tosi usein mun asiakkaat ovat ennen valmennukseeni tullessaan käyneet läpi erilaisia nettivalmennuksia. Nettivalmennuksia myydään usein lupauksilla ”kiinteydy viidessä viikossa” tai ”pudota jopa kymmenen kiloa kuukaudessa” ja usein oheet ovat kuitenkin samat kaikille taustasta riippuen. Koska nettivalmennukset ovat yleensä halpoja, ei voi tietenkään odottaa, että jokaiselle näppäillään ruokapäiväkirjan perusteella henkilökohtainen ruokavalio tai tehdään juuri omien tavoitteiden tai vaikka rajoitteiden mukainen saliohjelma!
Eihän nettivalmennuksessa sinänsä mitään huonoa ole, tarjoan sitä itsekin! Tosin en halpaa sellaista 🙂 .
Epätoivoinen ihminen on helppo saada mukaan suurilla lupauksilla ja hienonkuuloisilla ohjelmilla, vaikka lähtötilanne saattaa olla todella nolla liikkumisen suhteen. Harva kuitenkaan muuttuu yhdessä yöstä totaalisesta sohvaperunasta täydelliseksi saliharrastaksi!

IMG_0140

Jo pitkään treenanneelle ja jo melko terveelliset elintavat omaavalle tällainen ”one size fits for all” valmennus voi olla ihan toimivakin; Muutokset eivät ole niin suuria ja kroppa on tottunut treeniin. Mutta mitäs tapahtuu, kun esimerkiksi täysin liikkumaton ihminen laitetaan tekemään 5 aamuaerobista viikossa ja päälle 5-jakoinen saliohjelma (tarkoittaa siis sitä, että viikossa treenataan 5 kertaa keskittyen joka treenissä eri osa-alueeseen)? No mäpä kerron; Yleensä homma tyssää kuin kanan lento, koska treenimäärä nousee aivan liian radikaalisti ja salitreeni on ihan hepreaa, vaikka liikkeet kuinka näytettäisiin videolla, kuvasta ja teksillä. Yleensä rahan vastineeksi saa vain hirveän läjän paperia, mutta kukaan ei saa tuloksia ainoastaan lukemalla niitä papereita. Niitä ohjeita pitäisi osata vielä noudattaakin!

Hyvä neuvoni kaikille ja etenkin aloittelijoille on tämä; Jos saamasi ohjeet ovat liian a) monimutkaiset tai b) treenimäärät tuntuvat ihan epärealistisilta, niin homma tuskin tulee toimimaan! Jos olet käynyt elämäsi aikana kahdesti salilla ja uusi saliohjelma on tehty fitnesskisaajalle, niin suattaapi olla että menee hetki ennen kuin opit esimerkiksi 20 uutta liikettä hetkessä teknisesti niin, että treenaat turvallisesti ja tehokkaasti. Tai jaksat mennä viidesti viikossa salille. Vaikka joskus yksinkertainen saattaa tuntua tylsältä, niin ainoa joka merkkaa on tulokset! Yleensä yksinkertaisin toimii parhaiten!
Kuntosaliharjoittelun hienous on myös se, että yleensä aloittelija kehittyy melkeinpä vain menemällä salin ovesta sisään! Ei tarvita jonkun pienen lihasryhmän nitkuttamista, jättiläissarjoja, pakkotoistoja tai muitakaan treenaamisen erikoistekniikoita! Kun olet harjoitellut salilla ahkerasti 2-3-vuotta voi mukaan ottaa monimutkaisempaa treeniä kehityksen takaamiseksi.

IMG_0056

Jos haluat kehittyä salitreenissä ja lähdet aivan alusta liikenteeseen, niin muista kaksi tärkeää asiaa; Ensimmäinen asia on treeniteho, eli treenaat riittävän isoilla painoilla, jotta lihas rasittuu. Kun vasta tutustut kuntosaliliikkeisiin, niin toistomäärät sarjoissa voivat olla hieman isompia, eli n.15 ja jopa enemmän. Alussa on tärkeintä opetella tekniikat ja tuntuma oikeassa lihaksessa. Jos selkäliikkeissä kipeytät vain kätesi, niin luultavasti jossain on korjaamisen varaa.
Toinen tärkeä juttu on palautuminen. Liian pitkä palautuminen samalla tavalla kuin liian lyhyet välit treeneissä blokkaavat nousujohteisen kehittymisen. Hyvänä nyrkkisääntönä voi pitää, että kipeillä lihaksilla ei kannata tehdä ainakaan kovaa treeniä. Tästä moni voi olla muutakin mieltä, mutta itse annan aina tämän neuvon. Jos treenaat yksijakoisella ohjelmalla, niin kannattaa siis pitää ainakin pari päivää lepoa ja toki voi tehdä vaikka aerobisen treenin siinä välissä. Koko kropan voi treenata läpi 2-3krt viikossa. 

IMG_0127

Tähän loppuun vielä vinkkini aloitteleville saliharrastajille:
– Pidä ohjelma etenkin alussa mahdollisimman yksinkertaisena; Koko kroppaa kuormittavia liikkeitä ja oman osaamisen mukaan liikkeitä vapailla painoilla.
– Pyydä reilusti apua, jos tekniikka ei ole ihan hallussa. Vaikka et rikkoisin itseäsi heti, voi pitkään huonolla tekniikalla treenaaminen kipeyttää niveliä ja aiheuttaa jopa pidempiaikaisia ongelmia (etenkin selkä!!).
– Opettele ensin tekniikka ennen kuin lisäät painoa! Kyykkää vaikka kepillä ekat kuukaudet, äläkä ahnehdi rautaa tankoon!
– Pidä treenin kesto tunnissa. Siitä pidemmästä ajasta ei ole sinulle juurikaan hyötyä.
– Muista huolellinen lämmittely! Treenin jälkeen on myös hyvä hetken aikaa esimerkiksi kävellä hetken aikaan juoksumatolla tai pyöräillä kotiin, eli istuminen ei ole välttämättä paras vaihtoehto.
– Älä treenaa yliväsyneenä tai tyhjällä vatsalla. Ai miksi? No siksi, ettei siinä ole mitään järkeä eikä treenistä mitään hyötyä!

Millaisella treeniohjelmalla te treenaatte salilla? Oletteko opetelleet tekniikat itse vai saaneet apua joltain kokeneemmalta?

IMG_0161

 

fityoutoo

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta