Uusin lempilajini: Dementiakävely!

lenkilla_heinäkuussa3 (1 of 1)

Muistatteko, kun sauvakävely tuli muotiin joskus… Oliko se 90-luvulla? Laji, jota myös dementiakävelyksi kutsutaan! Eli samanlaiset tuulipuvut päälle oman kultsipuppelin kanssa ja silleen 🙂 …
Kävelysauvat olivatkin samanlainen hittituote, kuin muutamia vuosia sitten piikkimatto tai kahvakuula! Epäilen, että aika monelta teiltäkin löytyy sauvakävelysauvat kotona, mutta yllättävän vähän niitä näkee kuitenkin liikenteessä – siis ainakaan niin, ettei niitä laahata vain perässä laiskasti eteenpäin lompsien! Mullakin on ollut sauvat jo iät ja ajat, mutta viime aikoina olen taas innostunut lykkimään niillä joka viikko ja oikeasti laji on kaikesta kettuilustaan huolimatta kokeilemisen arvoinen! Alunperin mä itse tutustuin sauvakävelyyn jo Varalan Urheiluopistossa työskennellessä, jossa vedin sauvakävelylenkkejä eritasoisille kuntoilijoille.
Laji nostaa hyvin hikeä pintaan etenkin hieman mäkisessä maastossa ja käsivarret saavat samalla hyvää treeniä, joten hyötyjä on monia; Aerobisen kunnon kasvaessa myös allit sulavat!
Ja hei, sauvakävely on suomalainen vientituote eli made in Finland!

lenkilla_heinäkuussa4 (1 of 1)

Sauvakävelyn juju on juuri sauvoissa ja oikeassa työntötekniikassa (joo, kuulostaa pervolta I know…). Ne lisäävät kävelyyn tehoa (syke on n.13% korkeampi verrattuna tavalliseen kävelyyn) ja lisäksi sauvakävely vähentää kuormitusta polvissa juoksuun verrattuna. Sen takia se on erinomainen laji esimerkiksi hyvin ylipainoisille kuntoilijoille! Tekniikkaa kannattaa kuitenkin hioa, koska huono tekniikka voi lisätä rasitusta niska-hartiaseudulla, jos niskoja jäkittää liikaa ja ryhti on huono. Muuten laji on todella suositeltava esim. tietokonetta paljon näpyttävälle, koska se vahvistaa käsivarsia ja hartioita ja lisää rinta- ja kaularangan liikkuvuutta.lenkilla_heinäkuussa7 (1 of 1)Tekniikassa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että sauvat pysyvät kehon takapuolella ja kävelyasentokin voi olla hieman etukumarampi kuin normaalisti (mulla tuossa kuvassa aika pysty, kun koitin kävellä hitaampaa). Sen takia on tosi tärkeää, että sauvat ovat oiken pituiset, eli saat oikean sauvan pituuden kun kerrot oman pituutesi 0,68:lla. Sauvan pitää olla 90-asteen kulmassa, kun pidät sitä rennosti kädessä ja kannattaa valita sellaiset sauvat, joissa on kunnon käsilenkki. Sauvan piikki osuu aina vastakkaisen jalan kantapään taakse ja sauvat liikkuu lähellä kroppaa. Työnnön lopussa sormet irtoaa sauvasta ja ojentaja aktivoituu. Käsivarret tykkää tästä!!!

Asfaltilla piikkeihin kannattaa laittaa kumitassu, jotta piikit eivät kulu turhaan ja tassut vaimentavat tärähdystä.

Että eipä sitten muuta kuin sauvat tanaan vaan!
Oletteko muuten kokeilleet sauvakävelyä tai omistatteko jopa sauvakävelysauvat??

lenkilla_heinäkuussa6 (1 of 1)
Vajaata viikonjatkoa kaikille 🙂 !

Lähde: Sauvakävely.fi

fityoutoo

9 vastausta artikkeliin “Uusin lempilajini: Dementiakävely!”

  1. Omistan, ja käytänkin toisinaan. Helppo ja edullinen treeni, ovesta vaan ulos ja pururadalle.

    Olen pitänyt blogiisi nyt taukoa, sillä sen lihavuuspostauksen tyyppinen provosointi oli mielestäni lähinnä hyvin harkitsematonta ja osoitti huonoa makua. Tavoitteistasi en tiedä täyttyivätkö, oliko se saada mahdollisimman paljon näkyvyyttä, mutta kaikki julkisuus ei ole hyvää julkisuutta. Lihavuutta ei vieläkään voida hoitaa suurina massoina, vaan kuten sairauksia yleensä, yksi kerrallaan ja yksilöllisesti. Lihavuus ilmiönä, kuten myös fitnessbuumi ovat oman aikakautensa ilmentymiä, joten niiden ratkaisemiseen tehtävät muutokset tulevat tapahtumaan yleisellä tasolla. Nämä ilmiöt edustavat kumpikin omaa ääripäätään, ja provosoiminen on helppoa, mutta ei sotiminen ketään auta.

    • Kiitos vaan palautteesta, tähän voin todeta vain että makunsa kullakin. En ketään pakota lukemaan blogia jos ei ole mieleinen ja kerron asiat niinkuin niistä ajattelen. Eiköhän fitnessbuumi kuitenkin ole ihan kärpäsen kakka kokonsa puolesta ylipaino-ongelmaan verrattuna…

  2. Heippa!
    Minulla on myös ”vastussauvat” eli kävelysauvat, joissa on jousituksella tehty kuuden kilon vastus. Sauvat itsessään ovat todella kevyet, mutta sauvaa työntäessä painuvat alaspäin. Kyllä on tehokasta ja mukava vaihtelu normaaliin kävelyyn. Tekniikka tosiaan tärkeä ettei jännitä hartoita. Suosittelen 🙂

  3. Dementiahiihtelen kyllä silloin tällöin, se on mukavaa liikuntaa, ja sopivan kevyttä niille päiville kun ei jaksa juosta tai on toipumassa vaikka flunssasta. Tässä loppuraskautta kohti sauvat saa varmaan enemmän ulkoilua, kun hölkkääminen käy vähitellen vaikeaksi.
    Erityisesti ylämäissä sauvojen kanssa saa hyvää intervallitreeniä, syke nousee kunnolla 🙂 (Onneksi täällä on hyvät ulkoilutiet metsässä, niin ei tarvii ihan ihmisten keskellä naama punaisena hutkia menemään…)

  4. Dementiakövely on ihan parasta. Olen vaihtanut lenkkeilyn tähän jo 5 vuotta sitten. Nyt on ollut taas taukoa, mut syksyllä vois taas aloittaa lapsen treenien aikana lenkit. Parhaita lenkkejä stadissa (jäähallien ympäristöissä) Lauttasaaren kierros, Hernesaari-olympiterminaali ja Munkkiniemen kierros Seurasaaren kautta.
    Oon myös tehnyt joskus intervallitreeniä läheisessä (jyrkässä ja pitkässä) mäessä. 20 kertaa ylös täysillä ja palautellen alas. Toimii!

    • Oi toi kuulostaa kyllä aika kivalta lenkiltä, täytyypä ottaa joskus joku pahaa aavistamaton asiakas messiin ja mennä tekemään toi! Kiitos vinkistä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta