Uutta motivaatiota pakaran kasvatukseen!

Nyt kun olen selättänyt raskauskilot on ajatuksissa keskittyä lihaskasvuun! Kuntosali on ehdottomasti mun suurin intohimo mitä tulee treeniin ja niinhän se menee, että sitä on tehtävä mihin tuntee paloa. Kyllä mä lenkkeilystäkin pidän (tavallaan, heh), mutta kun aika on rajallista, niin ei voi revetä joka paikkaan. Tottakai monipuolisuus harjoittelussa on tärkeää, mutta jos haluaa keskittyä jollain tietyllä osa-alueella, ei voi puuhata pikkuisen sitä ja pikkuisen tätä. Etenkin säännöllisyys on kuntosalitreenissä erittäin tärkeä tekijä; Treeniä samalle lihasryhmälle tarpeeksi usein, mutta kuitenkin niin, että kroppa ehtii palautua kunnolla.
Mulla ei todellakaan ole sellainen fiilis, että ”tää mun kroppa nyt on mikä on” vaan uskon vahvasti, että pitkäjänteisellä työllä saan haluamiani tuloksia voimatasoissa ja peilissä! Toki nykyään treenit on suunniteltava huolellisesti, kun aikaa on rajallisesti. Ei vaan voi mennä vähän vetään ”jostain kahvasta” salille.
Eli kun treenataan, niin treenata huolellisesti ja intensiivisesti.

Kehonkoostumus otettiin InBody570 -laitteella
Kehonkoostumus otettiin InBody570 -laitteella

Olin sopinut Inbody-mittauksesta blogiyhteistyön merkeissä tällä viikolla. Mittaus tehtiin Kuntokompassilla, joka on Helsingin Töölössä toimiva PT-Studio. Viimeksi kehonkoostumukseni mitattiin tammikuussa, eli aikaa oli vierähtänyt lähes puoli vuotta (sujuvasti tosin väitin, että edellisestä mittauksesta oli vain pari kuukautta…). Samalla kartoitettiin personal trainerina ja fyssarina toimivan Marko Kuoppasalmen kanssa mun ongelma-alueita ja sain häneltä ohjelmarungon salille, jota alan nyt noudattamaan. Jostain syystä jonkun toisen suunnittelema ohjelma motivoi enemmän ja itseasiassa tässä uudessa pakarapainotteisessa ohjelmassa on myös mulle uusia ja SUPERtehokkaita liikkeitä! Marko antoi todella hyviä vinkkejä pakaran aktivoimiseen ja hänellä on selkeästi myös fysioterapiapuolen ”lähestymistapa” treeniin, joka on pelkästään hyvä asia. Tuntuu, että kun katson aloituskuvia, niin en olisi koskaan urheillutkaan. Mutta nyt vaan täytyy entistä enemmän kiinnittää huomiota puhtaaseen ruokavalioon, joka tukee myös treeniä.
Ja jos käy niin, ettei syksyllä kuvien välillä ole mitään eroa, niin ainakaan suunnitelman puutetta ei voi syyttää!

Tammikuu vs. kesäkuu
Tammikuu vs. kesäkuu

Nyt siis tämän kesän ja syksyn tavoite on saada salitreenistä kaikki hyöty irti ja sitä kautta saada lihaskasvua aikaiseksi. Olen nyt alkuvuonna tavoitteekseni asettamassa painossa  ja uskon, että maltillisesti pystyn koko ajan pudottamaan myös rasvaprosenttia. Painoa en pudottanut mitenkään super”tietoisesti” vaan se putosi aika lailla itsekseen.
Sovittiin Markon kanssa, että teen salitreenejä näin alkuun kolme viikossa, joka on määrä, johon pystyn varmasti sitoutumaan. Vaikka kuinka toivoisin, niin tuskinpa mä pieraisen tästä yht äkkiä sitä ns. vapaata aikaa viikkoon enempää, jolloin pääsen treenaamaan. Siis ilman, että aikataulut menee ihan hirveäksi säätämiseksi. Treenin painotus on alavartalossa (joka on ongelma-alueeni), mutta toki myös yläkroppaa treeniohjelmassa on mukana. Olkapäät ovat nimittäin myös yksi kohta, johon toivoisin kehitystä!

Aloituskuva
Aloituskuva
Aloitusmitat (mittanauhalla)
Aloitusmitat (mittanauhalla)

Näitä mun InBody -tuloksia nyt ei kannata ottaa liian vakavasti, koska mittauslaite on eri mitä alkuvuonna (vaikka samanmerkkiset laitteet ovatkin kyseessä). Paino kylläkin pitää paikkaansa ja vaikka lihasmassaa ei ole noiden papereiden mukaan tullut, niin uskon itsekin, että rasvaa on hävinnyt tuo muutama kilo. Mittaukset kannattaa kuitenkin tehdä aina samalla laitteella.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

PS. Urheilulääketieteen ensimäisen kurssin luennot pulkassa ja nyt alkaa tiukka luku-urakka kohti tenttiä. Elokuussa jatketaan sitten kuormitusfysiologialla. Nää kurssit tuntuu nyt lastenleikiltä kun opetuskieli on suomi ruotsin sijaan…. Opeteltavat asiat on tarpeeksi monimutkaisia jo muutenkin ja käyn tämän kurssin oikein mielelläni vahvemmalla kotimaisella! 

 

fityoutoo

2 vastausta artikkeliin “Uutta motivaatiota pakaran kasvatukseen!”

  1. Mitenköhän luotettavia nuo mittaukset on? Mulle tehtiin jollain tuommoisella laitteella mittaus kun aloin käymään salilla pt:lla kerran viikossa ja 8 kk jälkeen oli tullut 5 kg ”jotain muuta kuin rasvaa” siis kuulemma lihasta ja osa nestettä (en oo kovin perillä näistä kuten voi huomata : D ) . Mutta onko tuo normaali, hyvä tai huono määrä sitä jotain? Olen 160/69 kg, yritän laihduttaa..

    • Moikka! Mittauksen tarkkuus riippuu välineestä hyvin pitkälti. Nuo InBodyt ovat monen (kymmenen) tuhannen euron laitteita ja niitä käytetään myös yliopistollisissa tutkimuksissa. Sen sijaan sellaiset ”kotivaa’at” (kuten Omron) voivat näyttää omienkin kokemusten perusteella melkein mitä vaan. Mulla on mm. samana päivänä otettu kotiomronilla, InBodylla ja pihtimittauksella rasvat ja siinä missä IB ja pihdit näytti hyvin lähelle toisiaan, oli Omron ”vain” 9% eri mieltä 😀 ….
      Mitä tulee noihin sun tuloksiin, niin ihmettelen, että eikö pt ole osannut tulkita tuloslappua? Yleensä sen takapuolellakin on ohjeet, jotka on aivan selkokieliset. Siis mikäli kyseessä on sama mittari. 8kk on kyllä sen verran pitkä aika, että jos olet alussa ollut ”aloittelija” ja treeni on ohjelmoitu hyvin, niin kyllä sellainen puoli kiloa voi hyvinkin tulla lihasta kuukaudessa alussa. Toki nestetasapaino meillä vaihtelee ihan päivittäin ja tulokseen vaikuttaa myös se, kuinka olet syönyt/juonut ennen mittausta ja oletko esimerkiksi liikkunut rankasti juuri ennen mittausta. Sekin voi vääristää tulosta. Nestettä voi toki kertyä lukemattomista eri syistä ja se nostaa painoa.
      Mutta summa summarum, vaikka paino ei olisi hirveästi laskenut, niin jos rasva on korvautunut lihaksella niin voit olla todella tyytyväinen itseesi 🙂 !

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta