Välipalapostaus

No niin simasuut…aika palata arkeen! Muutamat teistä varmaan makoilevatkin vajaakuntoisina vielä sängyssä, odottaen pitsataksia saapuvaksi. Voimia siis sinne!  Eikö muuten tunnukkin ihan maanantailta??
Täytyy myöntää, että maanantai-illan suomenruotsalaisen mensan huippukokous oli siinä määrin vaikuttava elämys, että eilen ei jaksanut enää tämä tyttö juhlia. Olin jo niin valmis palautumaan normaalirytmiin, että ainoa tavallisesta kaavasta poikkeava oli China-Manista haettu ruoka illalla. Sitä ennen kävin salilla testaamassa uuden ohjelman viimeisen treenin ja nimesinkin treenin samantien peppukilleriksi! Sen verran hapokasta menoa oli mm. perslihakseen kohdistuvan jättiläissarjan muodossa (4-6 liikettä yhteen putkeen). Loppuun olin kaavaillut myös pientä aerobista loikkahommaa, mutta olin niin tavattoman hapoilla siihen mennessä, että hieno suunnitelma jäi toteutukseltaan aika säälittäväksi. Tänään koko satsi alkoi alusta ja nyt ohjelman pitäisi toimia kuin tuhannen euron laihdutuslääke!

Ajattelin ottaa luovan tauon koulutöistä, joita olen ihan pää hiessä tänään painanut…Tuloksena muutaman sivun verran erittäin heikkotasoista ajatusvirtaa, joka ei mene kyllä löysimmänkään amisopen seulasta läpi! No ei tässä hätää, noin 20 sivua vielä kirjoitettavaa että katellaan ens syksynä sitten.
Nyt mielessä oli kuitenkin siskoni kanssa käydyn keskustelun innoittamana kirjoittaa hiukan välipaloista.
Aika monihan vetää päivänsä läpi suunnilleen aamupalalla, lounaalla ja illalla megakokoisella päivällisellä. Se tekee siis kolme ateriaa per päivä, joka ei painonpudotusnäkökulmasta toimi. Lisätkäämme siis joukkoon muutama välipala ja ideaalitilanteessa vielä iltapala, niin asiat ovat paljon paremmin.

Minulta kysellään todella usein mitä kannattaisi syödä välipaloina. Ongelmana monella varsinkin päivisin on a)kiire ja b)ruoan säilytysongelmat. Esim. maitotuotteita ei ole kivaa pitää päivää lämpiämässä kassinpohjalla ja vaikka entisajan mummo olisi empimättä syönyt taskulämpimän rahkan, niin itse en kyllä sitä suosittele… Tämä säilytysongelma on vielä ongelmallisempi esimerkiksi lihatuotteiden kohdalla. Moni pitää välipalana hedelmiä, mutta hedelmissä kun ei sitä proteiinia ole ja hedelmäsokerin ansiosta ne pitävät huonosti nälkää. Leipä ja puurokin on taas laihdutus/dieettinäkökulmasta aika huono vaihtoehto – pelkkää hiilihydraattia siis.

Yksi melko hyvä ratkaisu ovat valmiit tetrassa olevat protskujuomat, kuten esim. Easybody. Juomia ei tarvitse pitää kylmässä, vaikka ne toki paremmalta jääkaappikylmänä maistuukin. Noita juomiakin saa nykyään jo pienistäkin kaupoista. Lisäksi etuna on nopeus, koska välipalan nauttiminen ei voi tässä tapauksessa olla ainakaan ajasta kiinni! Se joka väittää, ettei pysty irroittamaan 30 sekuntia välipalan syömiseen ei sitten haluakaan sitä syödä!

Toinen hyvä vaihtoehto on rahka+jäiset marjat! Varsinkin jäisten mansikoiden kanssa rahka säilyy ilman jääkaappia ainakin joitakin tunteja ja rahkahan on muutenkin hapanmaitotuote, eikä pilaannu hetkessä. Jos rahka on liian hapanta, niin voi laittaa vaikka 50/50 rahkaa ja vähärasvaista jugurttia. Itse olen kyllä rahkan suurkuluttaja ja meillä sitä meneekin varmaan 15 purkkia viikossa….
Kolmas aika hyväksi havaittu välipala on riisikakut tai hapankorput + tonnikala. Tästä tonnikala-asian eettisestä puolesta en ala väittelemään, koska itse sitä en syö, mutta tonnikala on jokatapauksessa helppo säilyttää ja siinä on reilusti proteiinia.
Pieni kylmälaukku ratkaisee meikeläisen elämässä kaikki kylmäsäilytysongelmat ja kehoitankin jokaista harkitsemaan vakavasti sellaisen hankkimista, jos jääkaappia ei ole päivisin mahdollisuus käyttää. Paras on sellainen pieni koko, johon mahtuu yksi kylmäkalle ja sit esimerkiksi pari normaalikokoista pakasterasiaa. Itse käytän tuota 6-pack fitnessin laukkua sitten pidemmillä reissuilla, koska siihen uppoaa helposti vaikka kokonaisen päivän ruoat.

Tässä oma, lähinnä ammattilaiskäyttöön tarkoitettu pieni kylmälaukkuni :). Laukku on muuten tuliainen Amerikasta (Kiitos Caro!!), eli mistään ihan tusinakappaleesta ei ole siis kyse. Tuolta kun kaivaa rahkat bussissa, niin ei voi välttyä katseilta…  

Mitä tulee protskupatukoihin, niin kyllähän ne ovat parempia kuin suklaa, johon moni kiireessä sortuu. On kuitenkin niitäkin patukoita, jotka ovat käytännössä karkkia, johon on lisätty proteiinia! Isossa patukassa voi olla helposti 400kcal, joten kyseessä ei ole mikään ihan kevyt herkku. On kuitenkin olemassa ravintoarvoiltaan ihan ok patukoitakin, mutta itse syön patukoita lähinnä makeanhimoon – en niinkään ruoan sijasta. Tilasin juuri bodybuilding.comista omia suosikkipatukoitani eli Supreme Protein Bareja! Patukoiden kanssa kannattaa olla myös tarkkana… On myös ”meal replacement”-patukoita, jotka ovat tarkoitettu korvaamaan kokonainen ateria. Tällaisia ovat mm. Nutrilett-patukat. Sitten on ”energy-bareja”, jotka on tarkoitettu tuomaan nopeasti energiaa ja soveltuvat huonosti välipaloiksi. Niissä on hirveä määrä nopeaa hiilaria.
Blogiin on muuten tulossa ihan oma prodepatukoita käsittelevä osuus, jossa esittelen omat all time lempparipatukkani!

 

fityoutoo

Yksi vastaus artikkeliin “Välipalapostaus”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta