Vegaanihaaste is over; Mietteitä kuluneista viikoista!

Kolme viikkoa on mennyt ja niin tuli vegaanihaaste päätökseen. Kolme viikkoa on ollut todella silmiäavaavaa ja tunteet vaihtelivat laidasta laitaan. Silloin kun aikaa tutkia ja syventyä resepteihin oli, niin homma oli ihan jees. Sitten kun olin väsynyt ja nälkäinen, niin olin ihan valmis heittämään hanskat tiskiin (ja pari kertaa heitinkin, myönnän sen). Olin usein nälkäinen ja kuten joku lukija epäilikin, niin söin ehkä hieman liian vähän. Ruokaa pitäisi syödä tällä kulutuksella hirveä määrä. Laitan muuten huomenna blogiin mun tän viikon liikuntapäiväkirjan. Vegaanihaasteen ajalta myös yhden päivän ruoat on kirjattu ylös ruokapäiväkirjaa varten…

Aivan ekana otan kantaa ruokavalion monipuolisuuteen, jota pidetään vegaaniruokavalion etuna! Olen ja en ole asiasta samaa mieltä. Toki kasviksia tulee käytettyä monipuolisesti, mutta itselläni ei tämän suhteen aivan hirvittävää muutosta tullut. Olen jo vuosia ja vuosia syönyt muutakin ”vihreää” kuin jäävuorisalaatti ja kurkku. Käytän mm. päivittäin viherjauhetta, erilaisia salaatteja tuoreena ja tykkään ylipäätään valtavasti erilaisista kasviksista ja juureksista! Meillä syödään viikoittain mm. kasvissosekeittoa, erilaisia uunijuureksia ja ihan vain wokattuna erilaisia vihanneksia = helppoa ja uppoaa kaikille! Monipuolisesti voi syödä, oli sitten vege tai ei. Toki asiaan joutuu paneutumaan enemmän, kun eläinperäiset tuotteet ovat kiellettyjen listalla. Siinä mielessä olen siis samaa mieltä.
Ehkä suurin muutos ruokavaliossani oli papujen käyttö, joita käytin tämän haasteen aikana moneen otteeseen; Härkäpapuja (myös härkistä), mustapapuja, kikherneitä (mm. kasvisssosekeitossa, kiitos vinkistä lukijalle!), linssejä ja sitten tietysti ihan tavallisia herneitä. Nyhtökauraa en onnistunut löytämään kauppareissuillani, mutta sitä olen kokeillut jo aiemmin (lue täältä) ja luultavasti myös tulevaisuudessa ostan sitä.

Härkiswokki

Vatsani ei ole tämän kolmen viikon aikana juurikaan iloinnut vegaanihaasteesta – tai lähinnä pavuista. Mutta en mene siihen sen enempää 😀 … 

Proteiinilähteenä käytin haasteen aikana jo edellämainittuja papuja ja linssejä, muutaman kerran soijapötkylöitä, härkistä ja tofua. Lisäksi lukijan vinkistä kokeilin Alpron Go On -soijarahkaa, joka oli ihan ok. Tempeh jäi vielä kokeilematta. Leivän levitteen tein Oatlyn påMackan tuorejuustosta, eikä äitini meinannut uskoa maun perusteella, että se on maidoton valmiste. Jatkoon!

En syö normaalisti valmisruokaa kovinkaan usein, mutta nyt kokeilin mielenkiinnosta vegaanista ”vihistä”, Ikean kasvispyöryköitä sekä kaupan valmiita kasvispihvejä. Monissa vegetuotteissa tuoteseloste ei ollut kovin mairitteleva. Esim juustoissa tuntui olevan vain kookosöljyä ja muunnettua tärkkelystä. Aino tosin kehui, että pizzan päällä vegejuusto on aivan fine.

Vegaanihaaste oli mielenkiintoinen kokeilu, mutta koin sen aika haastavaksi. Söimme eri ruokaa miehen ja lasten kanssa monena päivänä, eikä se tuntunut kovin järkevälle. Myös jatkuva vatsan ”käymisreaktio” ei ollut parisuhteen kannalta kovin mukavaa 😀 . Tarjosin muutaman kerran kyllä muullekin porukalle tofua ja esim. hernarista tykkää kaikki (se on helppo toteuttaa vegaanisenakin). Mun jalo ajatus oli kokeilla lähes joka päivä jotain uutta reseptiä…. Mutta totuus oli oikeesti se, että onnistuin valitsemaan aika työläitä ja aikaavieviä reseptejä, jotka oli haastavaa toteuttaa etenkin kun olin yksin lasten kanssa. Mä tein Pinterestiin oikein hienon ”Vegaanihaaste” -kollaasin kaikista ihanista resepteistä ja aion ehdottomasti kokeilla ne läpi!
Lapsen synttärit vegaaniversiona oli ihan mahdoton rasti, etenkin kun vieraissa oli keliaakikkoja. 70-vuotias äitini ei ihan innostunut ideasta, kun hän toimi pääkokkina.

Oikeastaan elämä ilman lihaa ei ollut vaikeaa alkuunkaan. Eniten kaipasin varmaan kananmunia sekä maitotuotteita ja sitä, ettei tarvitse koko ajan miettiä mitä VOI syödä. Tosin Otalyn iKaffe -kauramaito on todella hyvää ja se sopii ihan sikahyvin puuroon ja smoothieen! Tofu ja soija jää multa ostamatta (myös) tulevaisuudessa ja luultavasti myös härkis. Nyhtistä ostan kun bongaan sitä taas kaupasta.
En tiedä olisiko haastetta pitänyt vauhdittaa jollain järkyttävillä eläintenoikeusdokkareilla..? Toisaalta ajattelen, että syöminen ei ole ainoa asia, jolla voi tehdä valintoja ympäristön hyväksi. Vegaaninen maapallo on aika utopistinen ajatus, mutta ihmisten ostokäyttäytymisen ohjaaminen vaikkapa luomun suosimiseen on ihan realistista!
Jatkan tästä eteenpäin onnellisena sekasyöjänä, fiksumpia valintoja tehden ja hyvällä omalla tunnolla 🙂 .

Aamiainen lähes joka ikinen aamu: Puuroa marjoilla ja Foodinin kookosmannalla ja päälle siemeniä, pähkinöitä tai mantelilastuja. Lisäksi kahvi ja joku hedelmä.

Ps. Muista käydä osallistumassa arvontaan TÄÄLLÄ, jossa joku onnekas saa itselleen Foodinin raakasuklaavalmistuspaketin! 

 

fityoutoo

2 vastausta artikkeliin “Vegaanihaaste is over; Mietteitä kuluneista viikoista!”

  1. Olen samaa mieltä, monipuolinen syöminen ei ole kasvissyönnistä kiinni. Kasvisruoka muun ohessa tekee hyvää, ja kaikkia kasviksia (oman sietokyvyn mukaan) kannattaa syödä. Pyrin syömään paljon kasviksia ja hedelmiä ja tungen niitä mahdollisimman paljon joka ruokaan, mutta syön myös lihaa. Välillä liha on kiva korvata pavuilla tai kikherneillä, koska pidän kovasti myös niistä. Soijavalmisteita en käytä, koska soijasta vatsani ei pidä. Härkikseen tai nyhtökauraan en kuitenkaan koske, niiden tuoteseloste on kaikkea muuta kuin kunnon ruokaa. Esim laadukkaassa lihassa ei ole tuoteselostetta – erikoista että teollinen, prosessoitu kasvisvalmiste (=eines) olisi muka automaattisesti terveellisempi valinta kuin aito ruoka? Kaikki lihan epäterveellisyyteen liittyvä tutkimus käsittelee prosessoitua lihaa, kuten leikkeleitä, joissa myös on helposti pitkä tuoteseloste. Sitten nämä ”vaihdoin kasvissyönnin runsaaseen lihansyöntiin kuukaudeksi ja terveys romahti” – kokeilut perustuvat poikkeuksetta siihen että vedetään niitä mäkkärin hampurilaisia ja muuta roskaa ja sitten ihmetellään kun kasviksilla oli parempi olo. Olisipa kiinnostavaa nähdä tutkimus ruokavaliosta, jossa syödään luomu tai niittylihaa ja runsaasti kasviksia. Runsas ja kasvispainotteinen ruokavalio on kaikille hyväksi, mutta ei pelkkä kasvissyönti automaattisesti tarkoita terveellistä tai hyvinvointia. Ja pelkillä pavuilla, kikherneillä ja linsseillä jäisi aika yksipuoliseksi. Kiva olisi kun tulisi lisää kasvisvaihtoehtoja, jotka olisivat myös terveellisiä! En ymmärrä ollenkaan tuota nyhtökaurahypetystä…

  2. Moikka!

    Seurailin sun haastetta ja mielenkiinnolla odotin loppupostausta. Että miten kolme viikkoa sujuivat. 🙂
    Nyt tekee kovasti mieli vastata, mutta koetan olla kuulostamatta vegaanikiihkoilijalta. 😀
    Kommentoin muutamaan kohtaan, jotka herättivät ajatuksia.

    ”Aivan ekana otan kantaa ruokavalion monipuolisuuteen, jota pidetään vegaaniruokavalion etuna! Olen ja en ole asiasta samaa mieltä. Toki kasviksia tulee käytettyä monipuolisesti, mutta itselläni ei tämän suhteen aivan hirvittävää muutosta tullut.”
    *** Suurimmalle osalle ihmisistä vegaaninen ruokavalio tosiaan monipuolistaa ruokatottumuksia huomattavasti. Mutta vegaanista ruokavaliota voi toteuttaa tsiljoonalla eri tavalla, joten se ei missään nimessä ole itsestäänselvää. Jos syö leipää, pastaa ja Vihiksiä, ruokavalio on kaameaa kuraa. Jos taas syö paljon eri vihanneksia, hedelmiä, marjoja, palkokasveja, kookostuotteita ja muuta vähemmän höttöä, mutta enemmän ravinteita sisältävää, on asia aivan toinen. Jos ja kun sinulle vihannekset olivat tuttu juttu jo entuudestaan, ei mainittavaa muutosta varmasti ollutkaan.

    *** Hienoa, että käytit erilaisia papuja, linssejä yms. Moni jumittaa yhteen ja samaan eikä ihme, jos alkaa tökkiä.

    ”Vatsani ei ole tämän kolmen viikon aikana juurikaan iloinnut vegaanihaasteesta – tai lähinnä pavuista.”
    *** En lainkaan ihmettele, koska kropalla kestää tottua uusiin asioihin. Saattaa myös olla, että olet syönyt tarpeettoman paljon niitä. Moni ajattelee, että papuja, tofua ja linssejä tulee syödä niin lounaalla kuin päivälliselläkin ja vielä joka päivä. Määrät ovat yleensä liian isoja, kun uskonnollisesti ajatellaan, että muusta ei saa proteiinia ja proteiinia pidetään muutenkin hysteerisen tärkeänä.
    *** Niin pidin minäkin ennen vegaanista ruokavaliota. Olihan tuota joka tuutista tuputettu. Nykyään syön vegaanisesti, lisäaineettomasti, gluteenittomasti ja ilman lisättyä sokeria. Tofua tai muista soijavalmisteita käytän erittäin harvoin. En laske proteiinin määriä lainkaan. Urheilen paljon ja lihasta on tullut loistavasti tälläkin ruokavaliolla. Palautuminen on nopeampaa ja olo huomattavasti parempi kuin aikaisemmin. Ja silloinkin söin mielestäni terveellisesti. Oli vihanneksia, hedelmiä, kanaa, kalaa, avokadoa, marjoja, rahkaa, siemeniä, pähkinöitä ja lisät päälle.

    ”Monissa vegetuotteissa tuoteseloste ei ollut kovin mairitteleva.”
    *** Aamen! Vegetuotteiden tuoteselosteet ovat järkyttävää kuraa. Lisäaineita, tärkkelystä, sokeria ja aromeja.
    *** Mielestäni on muutenkin älytöntä ajatella, että esim. juusto voidaan korvata jollakin. Juusto sisältää kaseiinia, joka vapauttaa kasomorfiiniksi kutsuttuja opiaatteja. Ne taas laukaisevat addiktiivisen vaikutuksen ja saavat haluamaan lisää. Kaseiinin tarkoitus on tehdä vasikoista ”riippuvaisia” äidistään ja näin pitää luonnollisesti huoli, että vasikka ja sen emä pysyvät yhdessä mahdollisimman pitkään. Vasikat ovat siis riippuvaisia maidosta. Kaseiinia ei kuitenkaan laiteta vegaanisiin juustoversioihin, jolloin liisterijuustoilla ei ole samanlaista ”huumaavaa” vaikutusta kuin maitopohjaisella juustolla.
    *** Jos sydän kehottaa rupeamaan vegaaniselle ruokavaliolle, suosittelen ajattelemaan, että on ruokia, joista osa on vegaanisia ja osa ei. Ja vegaani syö niitä ensimmäisiä. Mutta on itsensä huijaamista ajatella löytävänsä kaikelle ei-vegaaniselle vastaavanlainen korvike. Sillä ajattelutavalla altistaa itsensä isoille pettymyksille.

    ”Vegaanihaaste oli mielenkiintoinen kokeilu, mutta koin sen aika haastavaksi. Söimme eri ruokaa miehen ja lasten kanssa monena päivänä, eikä se tuntunut kovin järkevälle. ”
    *** Hienoa, että kokeilit! Kokeile joskus uudestaan. 🙂
    *** Sinänsä olisi ollut se ja sama, minkä ruokavalioista olisit valinnut, perheesi olisi joka tapauksessa syönyt todennäköisesti eri ruokia. Se ei siis liity vegaanisuuteen millään tavoin. 😉 Jos kokisit sydämesi asiaksi ruveta vegaaniksi, tekisit ehkä muullekin perheelle vegaanista ruokaa. Nyt oli kuitenkin kyse sinun kokeilustasi, ei koko perheen kokeilusta. Sehän voisi olla joskus hyväkin idea. Se, että koko perhe kokeilisi vegaanista ruokavaliota!

    ”Mun jalo ajatus oli kokeilla lähes joka päivä jotain uutta reseptiä….”
    *** IHANA!
    *** Minulla ruokavalio koostuu tietyistä raaka-aineista, joista kovasti tykkään. Sitten yhdistelen niitä mieleni mukaan ja joskus lisään jotain kaupassa bongattua tai sesonkituotetta.

    ”Lapsen synttärit vegaaniversiona oli ihan mahdoton rasti, etenkin kun vieraissa oli keliaakikkoja.”
    *** Ei suinkaan mahdoton rasti. Mutta ymmärrän täysin, että pää voi lyödä tuossa tilanteessa tyhjää, kun ei ole tottunut esim. leipomaan vegaanisesti tai tekemään muitakaan vegaanisia herkkuja. Sanotaan näin, että lapsen kekkerit ja haaste osuivat vähän kehnosti samaan aikaan. 😀

    ”Oikeastaan elämä ilman lihaa ei ollut vaikeaa alkuunkaan. Eniten kaipasin varmaan kananmunia sekä maitotuotteita ja sitä, ettei tarvitse koko ajan miettiä mitä VOI syödä. Tosin Otalyn iKaffe -kauramaito on todella hyvää ja se sopii ihan sikahyvin puuroon ja smoothieen! Tofu ja soija jää multa ostamatta (myös) tulevaisuudessa ja luultavasti myös härkis. Nyhtistä ostan kun bongaan sitä taas kaupasta.”
    *** Loistavaa, että käteen jäi jotain jatkoakin ajatellen. 🙂 Soijatuotteita en pidä kovin hehkeinä ruoka-aineksina ja hyvä vain, jos et niistä niin välitä. 😀

    ”En tiedä olisiko haastetta pitänyt vauhdittaa jollain järkyttävillä eläintenoikeusdokkareilla..? Toisaalta ajattelen, että syöminen ei ole ainoa asia, jolla voi tehdä valintoja ympäristön hyväksi. Vegaaninen maapallo on aika utopistinen ajatus, mutta ihmisten ostokäyttäytymisen ohjaaminen vaikkapa luomun suosimiseen on ihan realistista!”
    *** Ruokatottumukset ovat yksi merkittävimmistä asioista, joilla voi tehdä ympäristölle hyvää. Toki voi olla ympäristöä paljonkin kuormittava vegaani, jos ei ota asioista selvää. Mutta vaikka söisi joka päivä maapallon toiselta puolelta kiikutettuja avokadoja ja chiasiemeniä, ne ovat edelleen minimaalinen paha verrattuna minkään lihan tai eläintuotteen syömiseen.
    *** Luomun suosiminen on hyvä. Sesonkituotteiden myös. Vaikka mansikka olisi kuinka luomu, sitä ei kannata ostaa helmikuussa. Vegaaninen maapallo on utopistinen, mutta se ei estä sinua olemasta vegaani. 😉

    ”Jatkan tästä eteenpäin onnellisena sekasyöjänä, fiksumpia valintoja tehden ja hyvällä omalla tunnolla.”
    *** Olisin melkeinpä toivonut erilaisen lopetuksen tähän. Fiksumpien valintojen tekemiselle tietysti iso plussa! Mutta ”onnellinen sekasyöjä hyvällä omalla tunnolla” kuulostaa korvaani surulliselta. Maitotuotteiden käyttämisessä ei ole mitään onnellista. Suomessa onnellisia kananmunia voi tilata lähinnä Vaahteramäen MunaEggspressiltä. (Suosittelen!) Onnellista lihaa ei olekaan.
    *** Olen hurjan iloinen, että teillä syödään jo valmiiksi paljon kasviksia ja tykästyit kokeilun aikana osaan vegaanisista tuotteista.
    *** Hienoa muutenkin, että kokeilit! Moni ei halua kokeillakaan, koska kokee vegaanisen ruokavalion vähintäänkin super työlääksi tai lähinnä porkkanoiden syömiseksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 12
Tykkää jutusta