Viime hetken paniikki!?

Kuinka puolimaratonille valmistaudutaan? No juoksemalla tietysti. Jotkut varmaan sanoisivat, ettei sinne tarvitse valmistautua mitenkään, mutta kyllä ensi lauantai on ainakin itselleni koitos fyysisesti ja etenkin henkisesti! Kaikki vaan sanoo… ”Sä vedät sen vaikka ilman treenaamista!” Juu, on ehkä totta että peruskuntoni ansiosta saatankin päästä puolikkaan maaliin. Mutta enemmän mua mietityttää, kuinka mun kroppa ja etenkin jalat kestää juoksun.

lenkille2 (1 of 1)
Viimeisiä lenkkejä viedään! Noi ASICSilta saadut kengät ovat olleet aivan täydelliset ja olen juossut näitä ennen liian tuetuilla kengillä.

Oikeastaan  vasta viimeiset 2kk juoksu on kulkenut ihan kivasti, mutten edelleenkään voi sanoa sen olevan mikään lempilajini! Juoksun etu on ehdottomasti, että lenkille voi lähteä milloin vain kellonajasta riippumatta ja kotiovelta. Lähteminen on usein urheilussa se vaikein osuun, joten juoksuharrastuksessa välttää kamojen pakkaamisen ja matkustamisen paikkaan X. Aikaakin säästyy, koska treeni alkaa heti ulko-ovelta.

Se ravaaminen on vaan niin hemmetin puuduttavaa, että en voi todellakaan väittää ajan kuluvan kuin siivillä. No way, itsehän suunnittelen aina reitin ja juostavan määrän kilsoissa ja ns. suoritan sen. Kaikista paras on tuttu reitti, jonka pituuden tiedän etukäteen niin, että varmasti ainakin tulee juostua suunnittelemani määrä! Laitan sports trackerin päälle, josta seuraan lenkin kestoa, pituutta ja sitä, mitä tuntivauhtia viiletän reaaliajassa. Ottaa pattiin suunnattomasti, jos trackeri ei ole jostain syystä mennyt päälle ja juoksu on mennyt ”hukkaan” (vaikka oikeasti ei tietenkään ole).

sportstracker (1 of 1)

Mihin mun lauantain koitos voi sitten kaatua (voi näin etukäteen jo selitellä 😀 )?Olen huomannut, että etenkin pitkää lenkkiä edeltävä ateria on kriittisin tekijä pilaamaan mun muuten hyvän lenkin! Se on oikeastaan ainoa asia, jota hieman stressaankin lauantaita ajatellen. Mulla alkaa jostain syystä helposti kiertämään vatsassa, jos edellisestä syömisestä on kulunut liian vähän aikaa TAI olen syönyt liikaa TAI ruoka on ollut vääränlaista. Tällä hetkellä paras vaihtoehto on ollut kaurapuuro, marjat ja raejuusto n.2h ennen lenkkiä. Sen lisäksi koitan syödä todella säännöllisesti muutenkin, jotta eneriaa tulisi päivän aikana tasaisesti. Sama koskee vedenjuontia, koska liian lähellä lenkkiä en voi juoda lasillista enempää. Koutsimme Aki Nummela ASICSin Better Your Best-tiimistä antoi meille hieman tankkausohjeita viimeiselle viikolle ja hän kehoitti lisäämään hiilareita keskiviikosta eteenpäin ruokavalioon ja perjantaina hieman hillitsemään menoa (siis syömisen suhteen).

Eilinen päivällinen. Tänään lohta ja uuniperunaa, nam!
Eilinen päivällinen. Tänään lohta ja uuniperunaa, nam!

Itse syön hiilareita muutenkin aika paljon, joten tuskin muutan yhtään mitään viikon ruokailussa! En syö juurikaan hiivaa sisältäviä ruokia tällä viikolla, koska ne aiheuttavat turvotusta ja vatsa menee sekaisin. Varmuuden vuoksi vältän myös vehnää lauantaina. Mulla on edelleen hyvässä muistissa, kun lähdin pitkälle (tai no pitkälle ja pitkälle, 13km) lenkille thainuudelit vatsassa ja meinasin yrjötä lenkillä ainakin kolmesti!

Loppuviikosta syön siis päivittäin kasviksia, puuroa, muutaman palan ruisleipää/karjalapiirakkaa, hedelmän ja perunaa/riisiä. Tämä on vakiosetti muutenkin, eli ruokavaliooni hiilarit ehdottomasti kuuluvat!
Tällä viikolla olen tehnyt maanantaina sauvakävelylenkin ja eilen 6,5km hölkän/kävelyt + lihaskuntotreenin. Tänään lepopäivä, huomenna salille ja perjantaina jotain kevyttä. Tässä eväät lauantain varalle! Tulkaa kannustamaan (reitin alkuun, saatan olla vielä hengissä…)!

selfie10 (1 of 1)

fityoutoo

8 vastausta artikkeliin “Viime hetken paniikki!?”

  1. Tsemppiä koitokseen!! Seuraan tosi mielenkiinnolla teidän kaikkien menoa.

    Itselläni edessä puolikas syyskuussa, eli vielä ehtii treenata. Siinä olet oikeassa, että pirun puuduttavaa hommaa on!

    • Joo sinne ehtii vielä treenailla, elokuussa kun aloittelet niin riittää :D. Ei vaan, tsemppiä treeneihin!

    • Nauttiminen voi olla hieman kiven alla, mutta ainakin jälkikäteen saatan nauttia (että juoksu on ohi). Toisaalta moni kertonut, että taphatuma on tosi hieno ja porukkaa on hulluna. Nyt täytyy juosta kun siihen on mahdollisuus. Lukekaahan sunnuntaina sitten mun juoksupostaus!

  2. Moikka ! Onko tuo spots tracker ilmainen sovellus ja saako ihan esim app storesta ladattua ? 🙂 Tsemppiä puolikkaalle !

    • ST on ihan ilmainen ja ladattavissa (oli mulla iPhonessa sekä nyt Samsungissa). Se on tosi hyvä appi, suosittelen!

  3. Tsemppiä! Ja hyvin se menee! Itse olen juossut tuon matkan pari kertaa kisoissa ja nyt on ajatuksissa että syksyllä olis kolmas kerta 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta