Vitamiinipostaus osa 2

Hei miten nää päivät voi kulua niin nopeasti???
Kun ajattelen tätä mennyttä viikkoa, niin en ole ollut kyllä hetkeäkään ehtinyt löhöilemään! 

Koko ajan on ollut jotain menoa tai tekemistä, tapaamista ja sähköposteihin vastaamista. Olen aloittanut muutaman tutun kanssa elämäntaparemontin(siis heille) ja se on myös ihanaa vaihtelua tähän mammalomaan! Olen siis myös tehnyt ”kevyessä mittakaavassa” myös töitä!

Mä just sanoin eilen mun kaverille, että voisin kirjoittaa blogia vaikka joka päivä, koska juttua kyllä riittää ja haluaisin kirjoittaa niin monesta asiasta. Koko ajan päässä muhii uusia ideoita! Suurin ongelma on vaan tää ajanpuute ja lähinnä sen kuuluisan oman ajan puute, jolloin voi kuvitella keskittyvänsä yhtään mihinkään. Mä tarvitsen nimittäin kirjoittaessa rauhaa, eikä se onnistu, jos joudun viiden minuutin välein hyppimään ees taas. Liikkumaan oppinut esikoisemme tarjoaa myös runsaasti vauhtia ja vaarallisia tilanteita.
No, katsotaan sitten kun mä elän siinä mun ”täydellisessä maailmassa” ja teen tätä työkseni :D. Heh heh.

Vaikka tää postaus on jatkoa edelliselle postaukselle, niin pakko kuitenkin ennen sitä kertoa mitä mun jaloille on tapahtunut. Ne on olleet nimittäin todella väsyneet viikon rientoihin.
Toissapäivänä tein päivällä Tapanilan Erällä oikein maailmanlopun perstreenin ja sen lisäksi tuli käveltyä päivittäin pari tuntia koirien kanssa. Toissayönä mä heräsinkin tällä kertaa siihen, että mun jalkoja särki… Ja en pystynyt sitten nukkumaan pariin tuntiin. Hienoa sinänsä, että silloin kun mä saisin Benin puolesta nukkua, niin sitten joku muu asia pitää hereillä. Ei oo todellista!!!
Aivan järkyttävää lihassärkyä joka toi mieleeni elävästi teiniaikojen kasvukivut. Huomenna me ollaan menossa hurrin kanssa crossfit-treeneihin eli katsotaan missä kunnossa nää koivet on sunnuntaina kun on taas jalkatreenin aika!

Palataan kuitenkin postaukseen aiheeseen eli niihin käyttämiini lisäravinteisiin ja sinkkiin!
Eli yksi pitkäaikainen vakkarituotteeni on sinkki. Yllättävän harva ”tajuaa” edes käyttää sinkkiä,vaikka se on etenkin naisille todella tärkeä ravintolisä! Sinkki vaikuttaa mm. vastustuskykyyn sekä hiuksien, kynsien sekä ihon kuntoon. Oletan, että ainakin ihon ja hiusten kunto kiinnostaa lähes jokaista naista! Mä itse uskon, että olen säästynyt imetyksen aikaiselta ”kaljuuntumiselta” osittain myös sinkin käytön takia sekä ihoni on ollut vuosia näppylävapaassa kunnossa (poislukien e-pillereiden lopettamisen jälkeistä puolta vuotta). Toki ihon kuntokin on monen tekijän summa (ruokavalio!!) mihin ei jokin yksittäinen aineen käyttäminen vielä välttämättä tuo kaivattua muutosta. Sinkki lisää myös vastustuskykyä, joten jos on usein flunssassa, niin kannattaa miettiä voisiko sinkin käytöstä olla apua! Todella kattava tietopaketti sinkistä löytyy muuten täältä Tohtori Tolosen itsehoidon artikkelista! Pidän itse sinkkiä ihan ehdottomana lisäravinteena. Virallisissa suosituksissa toki sanotaan, että tarvittavan sinkin saa ruoasta… MUTTA sitä suositellaan kuitenkin otettavaksi myös purkista, jos on esim. raskas fyysinen työ, joutuu muuten fyysiselle rasitukselle (eli treenaa), on raskaana, imettää, laihduttaa, on vegaaniruokavaliolla, kärsii kroonisista sairauksista yms yms. Itse tietenkin treenaan vähintään neljästi viikossa ja sen lisäksi vielä imetän, joten kuulun takuulla kohderyhmään! 🙂

zinc

Magnesium sitävastoin on varmasti monelle urheilevalle tuttu, ainakin suonenvetojen estäjänä. Magnesiumilla voi helpottaa myös uniongelmia (tätä en tosin ole kokeillut puolivuotiaan uniongelmiin 😀 ). Lisäksi esim. stressi ja kahvinjuonti, jota allekirjoittanut harrastaa varmaan liikaakin, kuluttaa elimistön magnesiumvarastoja. Magnesium osallistuu yli 300:n reaktioon elimistössä, niin ja mainittakoon, että myös painonhallinnassa magnsium on todella tärkeässä roolissa.
Olen lukenut Kaisa Jaakolan kummatkin kirjat, joissa on ollut paljon hyvää tietoa magnesiumin käyttöä ajatellen ja voin muutenkin suositella molempia kirjoja lämpimästi (Hormonitasapaino ja Hormonidieetti). Opin kirjoista mm. sen, että oman magnesiumin saannin voi testata niin, että kasvattaa joka päivä annosta yhdellä tabletilla. SItten kun aamulla maha on kevyesti sekaisin, niin on ottanut yhden tabletin liikaa. Itse otan joka ilta kolme tablettia Solgarin magnesiumsitraattia eli 600mg.

IMG_6655

Magnesiumia on saatavana eri muodoissa eli muoto kertoo sen, mihin magnesium on valmisteessa sidottu. Kannataa suosia kelaattimuotoja ja välttää oksidimuotoista magnesiumia. Kuulostaa ehkä hieman hankalalta, mutta menemällä reippaasti vaan myyjän luokse luontaistuotekaupassa ja pyytämällä hyvää magnesiumia onnistuu luultavasti. Ainakin niissä luontaistuotekaupoissa joissa itse käyn (lähinnä Life-myymälät) palvelu on ollut asiantuntevaa.
Magnesiumia saa myös öljynä, mutta sitä en ole koskaan kokeillut, kun tarvetta ei ole juuri ollut kokeilla.

food-sources-of-magnesium

Kiitos muuten hurjan paljon vastauksistanne Solgar-kilpailussa!! Olen aivan ällistynyt miten paljon vastauksia on tullut :D! Vastausaikaa on vielä runsaasti, joten käy osallistumassa kilpailuun ja voit voittaa itsellesi 137€:n arvoisen tuotepaketin, josta TIETENKIN löytyy myös  Solgarin* sinkki ja magnesium!! 

IMG_6648

 

fityoutoo

2 vastausta artikkeliin “Vitamiinipostaus osa 2”

  1. Ensinnäkin pakko sanoa, että minulla on sama ongelma bloggaamisen kanssa; juttua riittäisi ihan loputtomasti, mutta aika loppuu kesken, kun joutuu jotain muuta duunailemaan virallisestikin noin 8 tuntia päivässä 😉 Ja toisekseen, olen käyttänyt nyt sinkkiä muutamia kuukausia lisäravinteena, ja viime viikonloppuna 2 ihmistä, joita en ole nähnyt pitkään aikaan, sanoi erillisissä yhteyksissä, että mun iho näyttää paremmalta kuin aikoihin. Mulla on siis nyt 2 pääepäiltyä: sinkki ja Diorin meikkivoide ;D

    • Hmmm..Toi onkin mielenkiintoinen tilanne… Neuvoisin jättämään kummankin eri aikaan pois ja katsomaan, kumman poisjättäminen saa ihon takaisin vanhaan kuntoon :D! Raportoi tulokset mulle!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta