Voiko pelkästään liikuntaa lisäämällä laihtua?

Kas siinä pulma. Jota tarkastellaan nyt!rutistusJokainen on takuulla kuullut sanottavan, että syö vähemmän kuin kulutat, niin laihdut! Eli onko homma käänteisesti niin, että kulutusta lisäämällä ja syömisen pitämällä entisellä tasollaan laihdut samalla tavalla…? Periaatteessa tuohan on aivan totta; Lisää viikkoosi viidelle aamulle tunnin lenkki ja syö päivittäin tismalleen samalla tavalla, ei enempää eikä vähempää.  Ennustan, että painosi kyllä putoaisi, riippuen tietysti paljon lähtötilanteestasi ja kehonkoostumuksestasi.
Harmi vaan, ettei homma ole näin yksioikoista yleensä…

Kaikki tietävät ne ”surullisenkuuluisat” fitnesskisadieetit.  Fitnessaiheelta kun ei ole voinut välttyä.

No, fitnesskisadieeteissä kaikkia muuttujia pyritään dieetin aikana kontrolloimaan mahdollisimman tarkkaan. Näitä ovat siis treenin määrä, ruoan määrä, levon määrä ja jopa päivittäinen aktiivisuus.  Jo melko pienellä muutoksella esimerkiksi ruoan määrän suhteen voidaan saada nopeasti vaikutus kehon toimintaan. Yleensä painon halutaan laskevan ripeämmin, tai joskus sitä painon putoamista jopa hieman jarrutellaan. Tässä tilanteessa myös pelkällä liikunnan lisäämisellä/vähentämisellä voi olla vaikutus haluttuun suuntaan. Eli tyyliin lisätään vielä se kuudes aamuaerobinen mukaan ja lisätään jokaisen salitreenin jälkeen rasvanpolttoa 20min. Tämä on varmaan useimmalle kisanneelle ihan tuttu tilanne. Yleensä se ruoka vaan ei lisäänny siinä lautasella, päinvastoin…

No, jos sitten puhutaan ihan perinteisestä painonpudottajasta niin riittääkö pelkkä liikunnan lisäys? Olette varmaan ehkä huomanneet, että nykyään isojen firmojen valikoimasta löytyy myös ”laihdu ilman liikuntaa” -valmennuspaketteja. Mutta miksi siellä ei ole ”laihdu ilman syömisen vähentämistä”-paketteja? 🙂

Siksi, että pelkästään liikuntaa lisäämällä laihtuminen on todella pitkässä kuusessa! Itse asiassa tutkimusten mukaan pelkästään liikuntaa lisäämällä laihtuminen on erittäin haastavaa useasta eri syystä johtuen.
Otetaan esimerkki; Jos lisäät viikkoosi kaksi keskitehoista harjoitusta (esim uinti tai rento lenkkeily), niin se tarkoittaa käytännössä päivittäisen energiankulutuksen lisääntymistä 100kcal! Vautsivau. Ero on niin minimaalinen, että ehkä tuon varaan ei kannata omaa edistymistään laskea. Toinen ongelma on nimittäin se, että luultavasti liikunnan lisääntyessä imuroit sisääsi sen ylimääräisen 100kcal jossain muodossa. Huomaamattasi.
Terveellisenä painonpudotusvauhtina pidetään puolta kiloa viikossa; No sen saavuttaaksesi täytyy energiavajeen olla yli 500kcal päivässä. Kuulostaako siis ruokavalion JA liikunnan lisääminen heti miellyttävämmältä vaihtoehdolta..?

salaatti

Pelkkä liikunnan lisääminen on siinäkin mielessä haastavaa painonpudotusnäkökulmasta, että varsinkin liikkumattomalla keho saattaa väsyä nopeasti liikunnasta ja toki suurilla liikuntamäärillä lisätään myös riskiä saada rasitusvammoja tottumattoman kehossa. Treeni saattaa saada olon niin vetämättömäksi, ettei tee mieli koko loppupäivänä enää liikkua, eli muuten aktiivisuus vähenee.
Eli vaikka kovatehoinen treeni polttaa kaloreita treenin loppumisen jälkeen, ei ero loppupeleissä ole välttämättä kovin iso, jos koko loppu päivä menee palautuessa. Pelkkä liikunta ei useinkaan riitä, vaan muulla aktiivisuudella on hurjan iso merkitys päivittäisessä kalorinkulutuksessa.
Oletteko huomanneet muuten tämän?

Summasummarum, jos haluat oikeasti päästä kiloistasi eroon, niin keskity ruokavalioon! Ehkä siitä välipalasuklaasta ja aamupalacroisantista luopuminen voi kuulostaa tuskalliselta alkuun, mutta toisaalta ei voi olettaa, että asioita tapahtuu ilman panostusta. Kannattaa ensi alkuun pitää vaikka ruokapäiväkirjaa ja katsoa, mitkä ovat ne turhat kaloripommit ruokavaliossasi ja karsia niistä. Liikunnan lisäämistä voi toki kokeilla aluksi, mutta luultavasti kehosi sopeutuu treenin lisääntyneeseen määrään, eli se lisää myös ruokahaluasi ja joudut liikkumaan jatkuvasti enemmän painoa pudottaaksesi.
Ota myös huomioon, että tuskin jaksat liikkua kuukaudesta toiseen aina vaan enemmän ja enemmän. Jos opettelet uusia ruokailutottumuksia, niin niiden ylläpitäminen on lopulta paljon helpompaa. Toki liikunta boostaa laihtumista ja saa aineenvaihduntaan vipinää. Sen lisäksi voimaharjoittelu ja aerobinen liikunta yhdistettynä oikeaan ruokavalioon on tutkitusti tehokkain tapa pudottaa painoa. Lisäksi liikunta auttaa pitämään terveellisestä ruokavaliosta kiinni ja etenkin treeni lisää henkistä hyvinvointia. Sen takia suosittelen lämpimästi liikuntaa kaikille läskinpolttajille ja toki myös muillekin läskeistään kiinnipitäville 🙂 !

hyppy

Oletteko te koittaneet laihtua pelkästään treeniä lisäämällä ja onnistuitteko siinä?
Onko liikunnan lisääminen helpompaa verrattuna ruokavalion siivoukseen?

fityoutoo

Yksi vastaus artikkeliin “Voiko pelkästään liikuntaa lisäämällä laihtua?”

  1. Minun ruokavaliossani ei ole ollut pitkään aikaan mitään siivottavaa. Liikunta sen sijaan on ollut vähissä viimeiset vuodet pitkään vaivanneen olkapäävamman vuoksi. Koirien kanssa olen kyllä kävellyt joka päivä parikin tuntia, mutta muuta en juuri ole tehnyt. Vuoden vaihteessa päätin yrittää pitkästä aikaa lähteä kuntosalille ja ilokseni olkapää on kestänyt lopultakin treenaamisen. Paino on pudonnut pari kiloa, vaikka en ole tehnyt muutoksia ruokavalioon. Usein olen syönyt jopa enemmän kuin aiemmin! Kannattaa siis kasvattaa lihaksia. Niiden ansiostahan kuluttaa levossakin enemmän kuin ennen. 🙂 Niin ja painonpudotukseni on normaalipainon sisällä. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta