Yllätys kehonkoostumusmittauksen tuloksissa!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Menin keskiviikkona treenaamaan ja huomasin, että JM Syke järjesti kehonkoostumusmittauksia Tapanilan Urheilukeskuksen asiakkaille! Tunnen JM Sykkeen porukan entuudestaan, sillä vuokrasin heidän PT-studiotaan Malmilla ennen kuin jäin äippälomalle. Heillä on siellä täysin rempatut, upeat tilat asiakkaille, jossa on kaikki pelit jä pensselit toiminnallista harjoittelua varten! Viihdyin loistavasti Malmilla, joten kuka tietää vaikka palaankin sinne sitten kun joskus kotiäitiys loppuu. Mulla ei ole oikein mitään suunnitelmia aikataulusta, mutta ehkäpä ensi syksynä teen jo muutamia iltoja viikossa ohjauksia…? Tai ryhmäliikuntaa? Tai en oikeasti tiedä vielä yhtään 🙂 . Liian aikaista sanoa, koska haluan nauttia nyt täysin rinnoin tästä elämänvaiheesta!

k&t_kuvaus (1 of 1)
Kuva viime keväältä

Mutta siis mennäänpä itse asiaan. Eli InBody-mittaukseen.

Ajattelin ensin, etten edes viitsi mennä vaa’alle, koska suoraan sanottuna hirvitti kuinka kehonkoostumus on viime keväästä muuttunut (jolloin olin kuitenkin mielestäni suht kivassa kunnossa). Salitreeneissä olen pystynyt palaamaan jotakuinkin samoihin painoihin mitä viime keväällä, paitsi alakropan liikkeissä, jossa olen tarkoituksella tehnyt pidempää sarjaa. Olen koittanut salilla muutenkin lähinnä totuttaa lihaksia taas kovempaan treeniin ja tehnyt pidempiä, noin 15-20 toistomääriä pienemmillä painoilla ja ”pumppaillen”. Lähes joka treenin jälkeen lihakset on olleet tosi hellänä, eli treeni on totisesti mennyt perille! Huomaan selvästi kropasta silti, ettei se vielä pysty vastaanottamaan mitään tosi kovaa treeniä ja siksi kehoa kuunnelleen edetään.
Kunnollista voimaharjoittelua on takana vasta n.3vkoa, eli sillä tuskin on ollut vielä kovin radikaalia vaikutusta esimerkiksi lihasmassaan, mutta rasva on toki voinut hieman palaa. Paino on pudonnut tasaisesti 0,5kg-1kg viikkovauhdilla.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
InBody-mittaus 27.1.2016
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
InBody-mittaus 4.3.2015

Olin tehnyt viimeksi mittauksen tammikuussa tällä samaisella laitteella töissä, joten pidän tuloiksia ihan vertailukelpoisina. Kehonkoostumusmittaukset tulisi tehdä aina samalla laitteella ja suunnilleen samaan aikaan päivästä, jos haluaa vertailla tuloksia. Ennen mittausta ei kannata treenata tai syödä isoa ateriaa. Inbody laitteen mittausta voidaan pitää yleensä hyvin luotettavana, jos mittaaja osaa ohjeistaa oikein asiakkaan. Myös pihtimittauksella voidaan mitata rasvaprosentin määrä luotettavasti, joskin silloin mittaajalta vaaditaan kokemusta kun ”käsipelillä” kuitenkin tulos saadaan. Mäkin olen tehnyt paljon asiakkaille mittauksia Inbodylla ja jos tulos on kuulostanut omituiselta, niin syynä on yleensä ollut käsiin unohtuneet korut.

Eniten mittauksessa kiinnosti itseäni tietysti rasvaprosentti ja lihasmassan määrä (ja etenkin kuinka paljon olen sitä viime keväästä menettänyt!!!). Muita mielenkiintoisia lukuja mittauksessa on mm. viskeraalinen rasva, joka kertoo sisäelimiä ympäröivän, vaarallisen rasvan määrän. Tämä luku voi olla laihallakin ihmisellä melko korkea. Luvun pitäisi jokatapauksessa olla iästä riippumatta aina alle 100 neliösenttimetriä. Sen lisäksi tuloslapussa on kaikenlaista muutakin nippelinappelitietoa.
Vaikka kehonkoostumusmittausta ei kannata tulkita kuin piru raamattua, niin kyllä se ainakin suuntaa antaa. Sen lisäksi siitä näkee, onko esimerkiksi laihduttaessa menettänyt rasvaa (kuten pitäisi) vai lihasta (joka käy usein kuin painoa pudotetaan pikadieeteillä!).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Se mikä oli mulle itselle suuri yllätys oli se, että viime keväästä lihasmassan määrä oli noussut! Aika ihmeellistä, koska en ole punttaillut kovin aktiivisesti loppuraskaudesta eli taukoa tuli useampi kuukausi. Tosin en voi kyllä väittää, että tässä olisi hirveästi lepäiltykään; Loppuraskaudesta muutto ja synnytyksen jälkeen on tuntunut, että olen koko ajan liikkeessä jos en imetä. Eli ihan kiva, että kaikki painonnousu ei ole tullut pelkästään fläsästä!
Huono uutinen sen sijaan oli, että viskeraalinen rasva oli noussut (tosin sen voi kyllä ilman mittaustakin arvata katsomalla peiliin…).
Tärkeimmät luvut kuitenkin tässä

Tulokset 4.3.2015 / 27.1.2016

Paino 63.1kg / 68.8kg (+5.7kg)
Lihasmassa 27.7kg/28.7kg (+1kg)
Rasvamassa 13.3kg / 17.3kg (+4kg)
Rasvaprosentti 21.2 / 25.1 (+3.9%)
Viskeraalinen rasva 58.4cm2 / 74.9m2 (+16.5cm2)

Seuraavan mittauksen voisi tehdä vaikka kevään lopussa jos ja kun tässä pystyn kevään aktiivisesti treenaamaan! Tällä hetkellä kropassa tuntuu ainakin tosi hyvältä ja otan kaiken ilon irti niistä lyhyistä hetkistä, jotka raudan parissa tai lenkkipolulla saan viettää 🙂 !

fityoutoo

3 vastausta artikkeliin “Yllätys kehonkoostumusmittauksen tuloksissa!”

  1. Jännä seurata näitä sun postauksia. Itselläni on kohta 3-vuotias poika ja 1 kk:den ikäinen poika. Kävin itse keväällä mittauksessa ja nyt pari viikkoa sitten. Paino keväällä 63, nyt 68. Rasva kylläkin oli keväällä 27 ja nyt 35%. Innolla odotan rankempia treenejä ja varsinkin juoksulenkkejä. Reippaita kävelylenkkejä on jo tullut pari viikkoa tehtyä, mutta muuten en oikeen tiedä minkälaisella treenillä uskaltaisin aloittaa. Että postaustoiveena kotitreeni liikkeitä joita olisi turvallista tehdä raskauden jälkeen. Kätilö kokeili jo synnytyssairaalasta lähtiessäni vatsalihasten kunnon ja erkaumaa ei ollut, juuri ja juuri saan yhden sormen vatsalihasten väliin, silti mietityttää hieman voinko tehdä haittaa kropalle eri lihasliikkeillä. Suoria vatsoja tiedän olla tekemättä mutta esim kahvakuulatreeni on tällä hetkellä liikkeineen yksi mysteeri..

    • Siis eikä, mehän ollaan melkein sama ihminen 😀 ! Onko sunkin mies suomenruotsalainen insinööri???
      Kiitos postaustoiveesta, koitan toteuttaa vaikka ens viikolla (jos suinkin ehdin, Theon ristiäiset la ja Benin synttärit su…). Uskomatonta että sun erkaantuma on palautunut noin nopeasti! Sun vatsa oli varmaan tosi pieni? Mulla on nyt palautunut lähes kokonaan, lääkäri sai yhden sormen juuri navan kohdalta, mutta antoi siunauksen vatsatreenille pl.rutistukset.

  2. No sitä minäkin olen ihmetellyt että miten voi olla näin samantyyppinen ihminen. Mies on kyllä suomenruotsalainen, mutta maisteri ja nykyisin kylläkin aivan muissa töissä. Vatsa oli tosiaan nyt pieni, ja vauva syntyessään 3,2kg. Vanhempi poika oli 3,7kg ja oma vatsa silloin vain hieman isompi (kiloja tuli itselleni 4 kg enemmän ensimmäisessä raskaudessa), mutta silloin vatsalihasten palautuminen kesti melkein vuoden ja kaksi vuotta meni että sain ne viimeisetkin kilot karistettua, sopivasti juuri ennen toista raskautta. Tällä kertaa on nopea palautuminen tullut vähän yllätyksenä ja sen takia olen joutunut aika paljon miettimään että mitä uskaltaa treenata kun itsestä tuntuu että juoksulenkille voisi jo lähteä, mutta jännittää juurikin jos saan jotakin vahinkoa aikaiseksi. Kotijumppaa ajattelin ensi viikolla aloitella, mutta se mitä liikkeitä tekisin on vielä kysymysmerkki.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta